Kilpailija-analyysi sosiaalisessa mediassa matkailualan yritykselle
Salonen, Emilia (2018)
Salonen, Emilia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178798
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Tjäreborgin kilpailijoiden sosiaalisen median käyttöä markkinoinnissa. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä ja tutkia sosiaalista mediaa osana yrityksen markkinointia sekä sen tarjoamia kanavia. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli toteuttaa kilpailija-analyysi Tjäreborgin kilpailijoiden sosiaalisen median hyödyntämiseen liittyen ja vertailla sitä Tjäreborgin some markkinointiin. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli toteuttaa asiakaspalvelukartoitus Tjäreborgin kilpailijoille.
Erityisesti työssä kiinnitettiin huomiota siihen, miten yritysten sosiaalisen median markkinointistrategia muodostuu, kuinka eri kanavia käytetään myynnin tukena, kuinka yritykset käyttäytyvät sosiaalisessa mediassa ja kuinka sosiaalisen median markkinointi eroaa Tjäreborgin ja sen kilpailijoiden välillä. Kilpailija-analyysissa kategorisoitiin erilaisia päivityksiä eri kanavissa sekä analysoitiin niiden toimivuutta, vaikutustasoja, tuotettua arvoa sekä saatuja reagointeja seuraajilta. Asiakaspalvelukartoituksella pyrittiin selvittämään Tjäreborgin kilpailijoiden asiakaspalvelualttius sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rajattiin sosiaaliseen median ja sen rooliin yrityksen markkinoinnissa. Teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalista mediaa terminä ja sitä avattiin tutkimuksen osalta relevantein osin. Kilpailija-analyysia varten analysoitiin neljän eri kilpailijan neljää eri kanavaa kolmen kuukauden aikana. Kanavien päivitykset kategorisoitiin ja niitä analysoitiin sekä vertailtiin kategoriakohtaisesti. Asiakaspalvelukartoituksessa keskityttiin selvittämään yritysten asiakaspalvelualttiutta Facebookissa mystery shopping -menetelmällä. Molemmissa tutkimuksen osissa käytettiin tutkimusmenetelmänä eksploratiivista kirjoituspöytätutkimusta.
Tuloksista selvisi, että sosiaalisen median eri kanavia hyödynnettiin informointiin, markkinointiin, myyntiin sekä hyvän mielen tuottamiseen. Useilla päivityksillä pyrittiin vaikuttamaan seuraajiin affektiivisin keinoin. Sosiaalinen media todettiin olevan relevantti markkinointikanava, jonka avulla yritys pystyy olemaan vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa, lisäämään myyntiä ja tehostamaan yrityksen brändiä.
Erityisesti työssä kiinnitettiin huomiota siihen, miten yritysten sosiaalisen median markkinointistrategia muodostuu, kuinka eri kanavia käytetään myynnin tukena, kuinka yritykset käyttäytyvät sosiaalisessa mediassa ja kuinka sosiaalisen median markkinointi eroaa Tjäreborgin ja sen kilpailijoiden välillä. Kilpailija-analyysissa kategorisoitiin erilaisia päivityksiä eri kanavissa sekä analysoitiin niiden toimivuutta, vaikutustasoja, tuotettua arvoa sekä saatuja reagointeja seuraajilta. Asiakaspalvelukartoituksella pyrittiin selvittämään Tjäreborgin kilpailijoiden asiakaspalvelualttius sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rajattiin sosiaaliseen median ja sen rooliin yrityksen markkinoinnissa. Teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalista mediaa terminä ja sitä avattiin tutkimuksen osalta relevantein osin. Kilpailija-analyysia varten analysoitiin neljän eri kilpailijan neljää eri kanavaa kolmen kuukauden aikana. Kanavien päivitykset kategorisoitiin ja niitä analysoitiin sekä vertailtiin kategoriakohtaisesti. Asiakaspalvelukartoituksessa keskityttiin selvittämään yritysten asiakaspalvelualttiutta Facebookissa mystery shopping -menetelmällä. Molemmissa tutkimuksen osissa käytettiin tutkimusmenetelmänä eksploratiivista kirjoituspöytätutkimusta.
Tuloksista selvisi, että sosiaalisen median eri kanavia hyödynnettiin informointiin, markkinointiin, myyntiin sekä hyvän mielen tuottamiseen. Useilla päivityksillä pyrittiin vaikuttamaan seuraajiin affektiivisin keinoin. Sosiaalinen media todettiin olevan relevantti markkinointikanava, jonka avulla yritys pystyy olemaan vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa, lisäämään myyntiä ja tehostamaan yrityksen brändiä.