Naapuruuden asiantuntijaksi : Kalliolan setlementin brändi-identiteetin kehittäminen
Saarinen, Heidi (2018)
Saarinen, Heidi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178753
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli vastata tilaajajärjestön brändi-identiteetin kehittämistarpeeseen. Opinnäytetyössä selvitettiin tilaajan identiteetin nykytilaa sekä henkilöstön mielikuvia ja mielipiteitä liit-tyen järjestön visioon identiteetin kehittämissuunnasta.
Työn tilaajana toimi Kalliolan setlementti ry, jolla on lähes satavuotinen historia takanaan. Kalliolan setlementti on lyhyessä ajassa käynyt läpi suuria muutosprosesseja, ja brändin kehittäminen oli yksi heidän havaitsemistaan muutostarpeista. Tavoitteena heillä on profiloitua naapuruuden asiantuntijaorganisaatioksi, ja tämä opinnäytetyö toimi alkukartoituksena ja ensimmäisenä askeleena kohti tätä tavoitetta.
Opinnäytetyön tuotoksena toteutettiin sisäinen selvitys Kalliolan setlementin henkilöstölle. Selvityksessä olennaista oli kartoittaa henkilöstön mielikuvia naapuruudesta ja setlementtihengen nykytilasta sekä löytää keinoja näiden molempien edistämiseksi. Selvityksen teossa käytettiin menetelminä verkkokyselyä sekä teemahaastatteluja. Selvityksen tulosten pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia Kalliolan identiteetin kehittämisprosessin tueksi. Kehitysehdotuksissa huomioitiin erityisesti tilaajan jo suunnitteilla olevat sekä meneillään olevat kehittämisprojektit, ja tavoitteena oli löytää keinoja, joilla kehittämistyöhön voisi osallistaa koko henkilöstön.
Tämän työn on tarkoitus toimia myös esimerkkinä järjestöille ja yhteisöille, joille identiteetin kirkastaminen ja brändin kehittäminen on ajankohtaista. Opinnäytetyössä käytettyjä menetelmiä ja kehitysehdotuksia voi soveltaa oman organisaation tarpeiden ja toimintojen mukaan, tai niitä voi kehittää edelleen.
Työn tilaajana toimi Kalliolan setlementti ry, jolla on lähes satavuotinen historia takanaan. Kalliolan setlementti on lyhyessä ajassa käynyt läpi suuria muutosprosesseja, ja brändin kehittäminen oli yksi heidän havaitsemistaan muutostarpeista. Tavoitteena heillä on profiloitua naapuruuden asiantuntijaorganisaatioksi, ja tämä opinnäytetyö toimi alkukartoituksena ja ensimmäisenä askeleena kohti tätä tavoitetta.
Opinnäytetyön tuotoksena toteutettiin sisäinen selvitys Kalliolan setlementin henkilöstölle. Selvityksessä olennaista oli kartoittaa henkilöstön mielikuvia naapuruudesta ja setlementtihengen nykytilasta sekä löytää keinoja näiden molempien edistämiseksi. Selvityksen teossa käytettiin menetelminä verkkokyselyä sekä teemahaastatteluja. Selvityksen tulosten pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia Kalliolan identiteetin kehittämisprosessin tueksi. Kehitysehdotuksissa huomioitiin erityisesti tilaajan jo suunnitteilla olevat sekä meneillään olevat kehittämisprojektit, ja tavoitteena oli löytää keinoja, joilla kehittämistyöhön voisi osallistaa koko henkilöstön.
Tämän työn on tarkoitus toimia myös esimerkkinä järjestöille ja yhteisöille, joille identiteetin kirkastaminen ja brändin kehittäminen on ajankohtaista. Opinnäytetyössä käytettyjä menetelmiä ja kehitysehdotuksia voi soveltaa oman organisaation tarpeiden ja toimintojen mukaan, tai niitä voi kehittää edelleen.