Uusi suomalainen luksus ja premium ruokamatkailussa
Kosonen, Annika (2018)
Kosonen, Annika
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178723
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, mitä vaaditaan uuden luksuksen & premiumin tasoi-seen tuotteeseen ja palveluun ruokamatkailussa. Työn tavoitteena on laatia ohjeet siitä, mi-ten uutta premiumia ja luksusta voidaan rakentaa ruokamatkailuun. Opinnäytetyö on toteu-tettu osana Premium ja luksusta – Arvot ja ansainnat lifestyle-toimialalla ja RUO-KA&MATKAILU-hanketta.
Ruokamatkailu on ollut kasvava trendi maailmalla jo useiden vuosien ajan. Viimeisten vuo-sien aikana ruokamatkailun kehittäminen on saanut myös Suomessa huomiota. Ruokamat-kailu voi olla matkailua, jossa ruoka on matkan päätarkoituksena. Ruuan kautta halutaan kokea uusia ja erilaisia elämyksiä ja samalla tutustua paikalliseen ruokakulttuuriin.
Luksus matkailu on ollut osa matkailua jo pidemmän aikaan, mutta luksuksen muoto on muuttunut viimeisten vuosien aikana. Nyt puhutaankin uudesta luksuksesta, jossa luksusta tehdään autenttisilla ja ainutlaatuisilla elämyksillä, jossa luonto on osana luksuselämystä.
Tässä tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla joulukuussa 2017. Haastatteluihin osallistui viisi henkilöä viidestä eri yrityksestä. Yrityksistä kolme oli pelkästään ravintolatoi-mintaan keskittyviä, yhdellä yrityksellä majoitustoimintaa ja erilaisia aktiviteettejä luonnossa ravintolatoiminnan lisäksi, muutamalla yrityksellä oli tilauskeittiö ja lisäksi muutama järjesti ruuanlaittokursseja. Haastattelut on analysoitu teemoittelemalla.
Uutta premiumia & luksusta tehdään ruokamatkailussa kiinnittämällä huomiota lähiruokaan, puhtaisiin makuihin, laadukkaaseen ja viimeisteltyyn tuotteeseen sekä luontoon. Palvelun rentous, aitous, vilpittömyys ja halu kohdella jokaista asiakasta tärkeimpänä asiakkaana te-kee uuden luksuksen & premiumin tasoisia yrityksiä. Halu tarjota uusia elämyksiä, jatkuva kehittyminen ja itsensä haastaminen sekä kestävän kehityksen ja laadukkaan kotimaisen muotoilun hyödyntäminen ovat osa uutta luksusta & premiumia.
Suomella on loistavat mahdollisuudet menestymiseen uudenlaisessa luksuksessa & pre-miumissa. Lähtökohdat ovat hyvät, mutta työtä on vielä paljon. Hyvät suhteet ja tunnettavuus niin matkailun kuin ruokaan liittyvissä verkostoissa sekä omien vahvuuksien tiedostaminen ovat edellytys menestymiseen. Menestyminen edellyttää ylpeyttä ja liiallinen nöyristely ei toimi tässä konseptissa. Tulevaisuudessa tarvitaan henkilöitä, joilla on rohkeita ideoita lähteä toteuttamaan uudenlaista toimintaan, jossa elämyslähtöisyys on merkittävänä osana.
Ruokamatkailu on ollut kasvava trendi maailmalla jo useiden vuosien ajan. Viimeisten vuo-sien aikana ruokamatkailun kehittäminen on saanut myös Suomessa huomiota. Ruokamat-kailu voi olla matkailua, jossa ruoka on matkan päätarkoituksena. Ruuan kautta halutaan kokea uusia ja erilaisia elämyksiä ja samalla tutustua paikalliseen ruokakulttuuriin.
Luksus matkailu on ollut osa matkailua jo pidemmän aikaan, mutta luksuksen muoto on muuttunut viimeisten vuosien aikana. Nyt puhutaankin uudesta luksuksesta, jossa luksusta tehdään autenttisilla ja ainutlaatuisilla elämyksillä, jossa luonto on osana luksuselämystä.
Tässä tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla joulukuussa 2017. Haastatteluihin osallistui viisi henkilöä viidestä eri yrityksestä. Yrityksistä kolme oli pelkästään ravintolatoi-mintaan keskittyviä, yhdellä yrityksellä majoitustoimintaa ja erilaisia aktiviteettejä luonnossa ravintolatoiminnan lisäksi, muutamalla yrityksellä oli tilauskeittiö ja lisäksi muutama järjesti ruuanlaittokursseja. Haastattelut on analysoitu teemoittelemalla.
Uutta premiumia & luksusta tehdään ruokamatkailussa kiinnittämällä huomiota lähiruokaan, puhtaisiin makuihin, laadukkaaseen ja viimeisteltyyn tuotteeseen sekä luontoon. Palvelun rentous, aitous, vilpittömyys ja halu kohdella jokaista asiakasta tärkeimpänä asiakkaana te-kee uuden luksuksen & premiumin tasoisia yrityksiä. Halu tarjota uusia elämyksiä, jatkuva kehittyminen ja itsensä haastaminen sekä kestävän kehityksen ja laadukkaan kotimaisen muotoilun hyödyntäminen ovat osa uutta luksusta & premiumia.
Suomella on loistavat mahdollisuudet menestymiseen uudenlaisessa luksuksessa & pre-miumissa. Lähtökohdat ovat hyvät, mutta työtä on vielä paljon. Hyvät suhteet ja tunnettavuus niin matkailun kuin ruokaan liittyvissä verkostoissa sekä omien vahvuuksien tiedostaminen ovat edellytys menestymiseen. Menestyminen edellyttää ylpeyttä ja liiallinen nöyristely ei toimi tässä konseptissa. Tulevaisuudessa tarvitaan henkilöitä, joilla on rohkeita ideoita lähteä toteuttamaan uudenlaista toimintaan, jossa elämyslähtöisyys on merkittävänä osana.