RAHASTOT SIJOITUSVAIHTOEHTONA : Asiakastyytyväisyys Pankki X:n tarjoamiin rahastoihin
Kivioja, Maija-Leena (2018)
Kivioja, Maija-Leena
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178666
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään sijoitusrahastoja ja niiden ominaisuuksia kuten, riskiä ja tuottoa. Tutkimuksen kohteena on Pankki X:n rahastoasiakkaiden asiakastyytyväisyys. Tutkimuksella selvitetään asiakkaiden tyytyväisyyttä tarjottuihin rahastotuotteisiin, vaikuttavatko tuotto-odotus, sijoitusriski, hajautus ja rahaston muoto asiakastyytyväisyyteen, onko rahastoista tarjolla riittävästi tietoa ja miten asiakkaat kokevat rahastosijoittamisen tulevaisuudessa. Tutkimus suoritettiin Kouvolan, Kotkan, Haminan ja Lappeenrannan konttoreissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta osasta, joista ensimmäisessä perehdytään sijoitusrahastoihin ja niiden ominaisuuksiin. Toisessa osassa asiakastyytyväisyyteen ja sen tutkimiseen ja kolmannessa Pankki X:n tarjoamiin Sp-Rahastoyhtiön rahastoihin.
Opinnäytetyön empiirisessä osiossa syvennytään tutkimuksen suorittamiseen ja saatuihin tuloksiin. Tutkimuksessa on käytetty kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimusaineisto on kerätty lomakekyselyn avulla rahastoasiakkailta. Tutkimusaineiston avulla pyritään selvittämään asiakkaiden tyytyväisyyttä tarjolla oleviin rahastoihin ja, sitä miten rahastojen ominaisuudet vaikuttavat asiakkaiden tyytyväisyyteen, sekä löytämään kehitysehdotuksia rahastoasiakkaiden asiakastyytyväisyyden parantamiseksi.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että Pankki X:n rahastoasiakkaat ovat tyytyväisiä tarjottuihin sijoitusrahastoihin. Asiakkaat olivat tyytyväisiä myös rahastojen tuotto-odotuksiin, riskiin ja hajautukseen. Rahaston muodolla ei näyttänyt olevan isoa vaikutusta tyytyväisyyteen rahastojen ominaisuuksista. Tutkimuksesta selvisi, että asiakkaat saavat tietoa rahastoista hyvin ja osa on tulevaisuudessakin kiinnostunut rahastosijoitusten lisäämisestä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta osasta, joista ensimmäisessä perehdytään sijoitusrahastoihin ja niiden ominaisuuksiin. Toisessa osassa asiakastyytyväisyyteen ja sen tutkimiseen ja kolmannessa Pankki X:n tarjoamiin Sp-Rahastoyhtiön rahastoihin.
Opinnäytetyön empiirisessä osiossa syvennytään tutkimuksen suorittamiseen ja saatuihin tuloksiin. Tutkimuksessa on käytetty kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimusaineisto on kerätty lomakekyselyn avulla rahastoasiakkailta. Tutkimusaineiston avulla pyritään selvittämään asiakkaiden tyytyväisyyttä tarjolla oleviin rahastoihin ja, sitä miten rahastojen ominaisuudet vaikuttavat asiakkaiden tyytyväisyyteen, sekä löytämään kehitysehdotuksia rahastoasiakkaiden asiakastyytyväisyyden parantamiseksi.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että Pankki X:n rahastoasiakkaat ovat tyytyväisiä tarjottuihin sijoitusrahastoihin. Asiakkaat olivat tyytyväisiä myös rahastojen tuotto-odotuksiin, riskiin ja hajautukseen. Rahaston muodolla ei näyttänyt olevan isoa vaikutusta tyytyväisyyteen rahastojen ominaisuuksista. Tutkimuksesta selvisi, että asiakkaat saavat tietoa rahastoista hyvin ja osa on tulevaisuudessakin kiinnostunut rahastosijoitusten lisäämisestä.