Antropomorfisen objektin hahmosuunnittelu
Sohlman, Riikka (2018)
Sohlman, Riikka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178652
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia antropomorfisten objektien hahmosuunnittelua. Työssä tarkastellaan, mitkä tekijät vaikuttavat antropomorfisten hahmon suunnitteluun ja miten antropomorfisia hahmoja suunnitellaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään antropomorfisuutta ja sen jakamista eri tasoihin. Näitä tasoja tutkitaan ja selitetään, miksi näitä tasoja hyödynnetään hahmosuunnittelussa. Sen lisäksi käsitellään näiden tasojen esiintymistä eri medioissa, kuten esimerkiksi animaatioissa, ja pyritään vastamaan, miksi eri tason hahmoja esiintyy samaan aikaan valituissa medioissa. Teoriaosuudessa erotellaan ja tutkitaan antropomorfisuuteen liitettäviä piirteitä. Hahmosuunnittelun perusteita avataan ja käsitellään myös teoriaosuudessa.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osiossa toteutetaan viisi erilaista hahmoa: kolme antropomorfista objektihahmoa, yksi ihmishahmo ja yksi eläinhahmo. Jokaisen hahmon kohdalla tutkitaan ja mietitään, mitä eri piirteitä hahmoille on valittu ja miksi. Tämän lisäksi hahmoja tutkitaan ja vertaillaan toisiinsa.
Oppinäytetyön aikana kävi ilmi, että antropomorfisten objektien hahmosuunnittelu ei poikkea tyypillisestä hahmosuunnittelusta. Hyödyntämällä hahmosuunnittelun perusteita ja animaation oppeja, pystytään luomaan jopa samanäköisistä objekteista toisistaan erottuvia hahmoja. Yleinen mielikuva objektin muodosta, materiaalista ja symbolista voivat vaikuttaa objektin hahmosuunnitteluun.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään antropomorfisuutta ja sen jakamista eri tasoihin. Näitä tasoja tutkitaan ja selitetään, miksi näitä tasoja hyödynnetään hahmosuunnittelussa. Sen lisäksi käsitellään näiden tasojen esiintymistä eri medioissa, kuten esimerkiksi animaatioissa, ja pyritään vastamaan, miksi eri tason hahmoja esiintyy samaan aikaan valituissa medioissa. Teoriaosuudessa erotellaan ja tutkitaan antropomorfisuuteen liitettäviä piirteitä. Hahmosuunnittelun perusteita avataan ja käsitellään myös teoriaosuudessa.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osiossa toteutetaan viisi erilaista hahmoa: kolme antropomorfista objektihahmoa, yksi ihmishahmo ja yksi eläinhahmo. Jokaisen hahmon kohdalla tutkitaan ja mietitään, mitä eri piirteitä hahmoille on valittu ja miksi. Tämän lisäksi hahmoja tutkitaan ja vertaillaan toisiinsa.
Oppinäytetyön aikana kävi ilmi, että antropomorfisten objektien hahmosuunnittelu ei poikkea tyypillisestä hahmosuunnittelusta. Hyödyntämällä hahmosuunnittelun perusteita ja animaation oppeja, pystytään luomaan jopa samanäköisistä objekteista toisistaan erottuvia hahmoja. Yleinen mielikuva objektin muodosta, materiaalista ja symbolista voivat vaikuttaa objektin hahmosuunnitteluun.