Somemarkkinoinnin salat: somemarkkinointia yrityksen näkökulmasta
Issakainen, Emmi (2018)
Issakainen, Emmi
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168571
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, mitä somemarkkinointi on ja miten sitä kannattaa toteuttaa yrityskäytössä. Kiinnostuin aiheesta, kun työskentelin sometuottajana. Tuolloin huomasin, että somessa on paljon hyödyntämätöntä potentiaalia. Lisäksi päivitin ja ylläpidin opinnäytetyön produktio-osana Oulun ammattikorkeakoulun Snapchatia (oamk_ouas), mikä määritti hyvin pitkälti tutkielmani aiheen. Produktiossani tein käytännössä somemarkkinointia, kun taas tutkielmassani tutkin sitä.
Tietoperustassa perehdytään somen luonteeseen, somestrategiaan osana liiketoimintasuunnitelmaa, hyvän somesuhteen edellytyksiin ja myynninedistämisen tavoitteisiin. Lisäksi käyn läpi someorganisoinnin eri malleja, joista saa käytännön neuvoja vastuun jakamiseen.
Aineistona on kolmen erikokoisen palveluyrityksen Facebook-päivitykset. Kehysanalyysi luo pohjan aineiston tutkimiselle. Aineisto jaetaan Katleena Kortesuon (2014, 92–101) markkinointityyppien mukaan sisältö-, hinta- ja tarjous-, viihde-, tarina- ja kampanjamarkkinointiin. Kaikkia tarkasteluajankohtana ilmestyneitä päivityksiä voi tarkastella Liitteet-osiosta.
Tutkielma auttaa yrityksiä ja yrittäjiä ymmärtämään, miksi, miten ja kenen somemarkkinointia kannattaa toteuttaa. Some nähdään valitettavan usein välttämättömänä pahana, mutta kuten tutkielmasta osoittaa, somen on oltava osa yrityksen somestrategiaa ja liiketoimintasuunnitelmaa. Oikein toteutettuna siitä saa hyvän työvälineen myynninedistämiseen.
Tietoperustassa perehdytään somen luonteeseen, somestrategiaan osana liiketoimintasuunnitelmaa, hyvän somesuhteen edellytyksiin ja myynninedistämisen tavoitteisiin. Lisäksi käyn läpi someorganisoinnin eri malleja, joista saa käytännön neuvoja vastuun jakamiseen.
Aineistona on kolmen erikokoisen palveluyrityksen Facebook-päivitykset. Kehysanalyysi luo pohjan aineiston tutkimiselle. Aineisto jaetaan Katleena Kortesuon (2014, 92–101) markkinointityyppien mukaan sisältö-, hinta- ja tarjous-, viihde-, tarina- ja kampanjamarkkinointiin. Kaikkia tarkasteluajankohtana ilmestyneitä päivityksiä voi tarkastella Liitteet-osiosta.
Tutkielma auttaa yrityksiä ja yrittäjiä ymmärtämään, miksi, miten ja kenen somemarkkinointia kannattaa toteuttaa. Some nähdään valitettavan usein välttämättömänä pahana, mutta kuten tutkielmasta osoittaa, somen on oltava osa yrityksen somestrategiaa ja liiketoimintasuunnitelmaa. Oikein toteutettuna siitä saa hyvän työvälineen myynninedistämiseen.