Kahvilapalveluiden ja Facebook-markkinoinnin kehittäminen : Case: Kahvila Akuliina
Mägi, Moonika (2018)
Mägi, Moonika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168535
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Keski-Suomessa sijaitsevan pienyrityksen kahvila Akuliinan asiakaskunnan mielipiteitä yrityksen palveluista ja markkinoinnista. Erityisen tarkkailun alla olivat yrityksen mahdollisuudet kehittää asiakkaiden tavoittelua Facebook-markkinoinnin avulla. Tutkimusote oli kvantitatiivinen ja kyselytutkimuksen vastaukset kerättiin sähköisellä Webropol-kyselylomakkeella. Linkki kyselyyn julkaistiin Akuliinan Facebook-sivuilla, jotta tutkimus tavoittaisi sosiaalista mediaa käyttävän asiakaskunnan. Vastauksia kertyi yhteensä 198. Tuloksia analysoitiin Webropolin ja SPSS-työkalun avulla.
Tutkimus osoitti, että vastaajien näkemys Akuliinasta ja kahvilapalveluista on positiivinen. Erityisesti kehuja sai Akuliinan ammattitaitoinen henkilökunta. Vaikka Akuliinan palvelut koetaan nykyisellään hyviksi, myös uudistusta kaivattiin. Ylläpitääkseen asiakkaiden mielenkiintoa tulisi yrityksen kehittää palveluitaan alan trendien ja muutoksien mukaan. Asiakkaat kaipaavat pienen kaupungin kahvilalta samanlaista innovatiivista ajattelua ja palveluita kuin isompien kaupunkien yrityksiltä. Akuliinan tulisi panostaa enemmän sosiaaliseen mediaan, sillä digimarkkinointi on nykyaikaa. Markkinointia ei saa unohtaa liiketoiminnan kannalta hiljaisina talvikuukausina, vaan sen on oltava jatkuvaa ja säännöllistä.
Tutkimuksen tulosten perusteella yrityksellä on valtavasti potentiaalia uusien asiakassuhteiden luomiseen sosiaalisen median välityksellä. Akuliinan tulisi kehittää sekä kahvilapalveluitaan että markkinointiaan ajan mukaisiksi. Jatkotutkimuksella voitaisiin tarkastella, miten säännöllinen julkaisutahti ja maksulliset mainokset ovat vaikuttaneet yrityksen Facebook-markkinointiin. Myös kahvilapalveluiden modernisoinnin vaikutusta asiakassuhteiden luomisessa ja ylläpitämisessä voidaan pitää hyvänä jatkotutkimuksen aiheena.
Tutkimus osoitti, että vastaajien näkemys Akuliinasta ja kahvilapalveluista on positiivinen. Erityisesti kehuja sai Akuliinan ammattitaitoinen henkilökunta. Vaikka Akuliinan palvelut koetaan nykyisellään hyviksi, myös uudistusta kaivattiin. Ylläpitääkseen asiakkaiden mielenkiintoa tulisi yrityksen kehittää palveluitaan alan trendien ja muutoksien mukaan. Asiakkaat kaipaavat pienen kaupungin kahvilalta samanlaista innovatiivista ajattelua ja palveluita kuin isompien kaupunkien yrityksiltä. Akuliinan tulisi panostaa enemmän sosiaaliseen mediaan, sillä digimarkkinointi on nykyaikaa. Markkinointia ei saa unohtaa liiketoiminnan kannalta hiljaisina talvikuukausina, vaan sen on oltava jatkuvaa ja säännöllistä.
Tutkimuksen tulosten perusteella yrityksellä on valtavasti potentiaalia uusien asiakassuhteiden luomiseen sosiaalisen median välityksellä. Akuliinan tulisi kehittää sekä kahvilapalveluitaan että markkinointiaan ajan mukaisiksi. Jatkotutkimuksella voitaisiin tarkastella, miten säännöllinen julkaisutahti ja maksulliset mainokset ovat vaikuttaneet yrityksen Facebook-markkinointiin. Myös kahvilapalveluiden modernisoinnin vaikutusta asiakassuhteiden luomisessa ja ylläpitämisessä voidaan pitää hyvänä jatkotutkimuksen aiheena.