Toiminnallinen mediakasvatus varhaiskasvatuksessa : lapset mediatoimittajina ikäihmisten parissa
Myllyntaus, Rita (2018)
Myllyntaus, Rita
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168523
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on mediakasvatuksen avulla edistää ylisukupolvista vuorovaikutusta lasten ja ikäihmisten välillä. Tukea heidän osallisuuttaan aktiivisina toimijoina nyky-yhteiskunnassa. Tavoitteena oli myös toiminnallisen mediakasvatuspajakokonaisuuden aikana kehittää erään helsinkiläisen päiväkodin esiopetusryhmän lasten mediataitoja.
Laadultaan opinnäytetyö on monimuotoinen ja painottuu yhdessä tekemiseen mediakasvatuspajoissa. Mediakasvatuspajakokonaisuus toteutettiin viisi kertaa syksyllä 2017. Mediakasvatuspajojen aikana lapset haastattelivat ikäihmisiä eräässä helsinkiläisessä päivätoimintapaikassa sekä kotihoidon asiakasta hänen kotonaan. Mediapajojen pääteemana oli Suomi100 -vuotta sekä lapsien suunnittelemat kysymykset ikäihmisille. Ryhmän lapset osallistuivat mediapajojen kaikkiin työvaiheisiin. He toimittivat ja julkaisivat mediasisällön ryhmän julkisessa Instagramissa. Yhtenä mediakasvatuspajojen tavoitteista oli päästä haastattelemaan ainakin yhtä 100-vuotiasta Suomi100 -juhlavuoden asiantuntijaa. Konkreettisen toiminnan kautta lapset saivat kosketuksen: miten mediaa voi tehdä vertaisten ja ikäihmisten kanssa.
Opinnäytetyössä painottuu varhaiskasvatuksen näkökulma. Mediakasvatuspajojen pedagogisen toiminnan suunnittelu ja toteutus perustuivat Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin 2016. Opinnäytetyöni toiminnallinen osuus niin mediapajojen suunnittelu kuin prosessi pohjautuivat varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin ja sen laaja-alaisen osaamisen viiteen eri osa-alueeseen: ajattelu ja oppiminen, kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu, monilukutaito ja tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen, osallistuminen ja vaikuttaminen.
Teoriaosuudessa tarkastelen mediakasvatuksen vaikuttavuutta lasten hyvinvointiin, kehitykseen ja oppimiseen. Näen, että toiminnalliselle mediakasvatukselle, joka voi yhdistää eri-ikäisiä ihmisiä paikasta riippumatta on tarvetta jatkossakin. Välitön palaute osallistujien kesken kentällä on ollut erittäin todellista ja palkitsevaa prosessin aikana.
Laadultaan opinnäytetyö on monimuotoinen ja painottuu yhdessä tekemiseen mediakasvatuspajoissa. Mediakasvatuspajakokonaisuus toteutettiin viisi kertaa syksyllä 2017. Mediakasvatuspajojen aikana lapset haastattelivat ikäihmisiä eräässä helsinkiläisessä päivätoimintapaikassa sekä kotihoidon asiakasta hänen kotonaan. Mediapajojen pääteemana oli Suomi100 -vuotta sekä lapsien suunnittelemat kysymykset ikäihmisille. Ryhmän lapset osallistuivat mediapajojen kaikkiin työvaiheisiin. He toimittivat ja julkaisivat mediasisällön ryhmän julkisessa Instagramissa. Yhtenä mediakasvatuspajojen tavoitteista oli päästä haastattelemaan ainakin yhtä 100-vuotiasta Suomi100 -juhlavuoden asiantuntijaa. Konkreettisen toiminnan kautta lapset saivat kosketuksen: miten mediaa voi tehdä vertaisten ja ikäihmisten kanssa.
Opinnäytetyössä painottuu varhaiskasvatuksen näkökulma. Mediakasvatuspajojen pedagogisen toiminnan suunnittelu ja toteutus perustuivat Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin 2016. Opinnäytetyöni toiminnallinen osuus niin mediapajojen suunnittelu kuin prosessi pohjautuivat varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin ja sen laaja-alaisen osaamisen viiteen eri osa-alueeseen: ajattelu ja oppiminen, kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu, monilukutaito ja tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen, osallistuminen ja vaikuttaminen.
Teoriaosuudessa tarkastelen mediakasvatuksen vaikuttavuutta lasten hyvinvointiin, kehitykseen ja oppimiseen. Näen, että toiminnalliselle mediakasvatukselle, joka voi yhdistää eri-ikäisiä ihmisiä paikasta riippumatta on tarvetta jatkossakin. Välitön palaute osallistujien kesken kentällä on ollut erittäin todellista ja palkitsevaa prosessin aikana.