Laatuvirheiden tallentaminen toiminnanohjausjärjestelmään vastaanottotarkastuksessa
Leinonen, Anne-Mari (2018)
Leinonen, Anne-Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168502
Tiivistelmä
Laatuvirheiden tallentaminen toiminnanohjausjärjestelmään ja kerättyjen tietojen käyttäminen toiminnan tukena on yksi keskeinen keino lisätä yrityksen kilpailukykyä. Laatutietojen keräämisestä saatuja tietoja voidaan hyödyntää monin eri tavoin sekä saadaan kustannussäästöjä. Saatua tietoa voidaan käyttää hyödyksi toimittajien ja alihankkijoiden vertailussa sekä niiden ja tuotannon ohjauksessa ja seurannassa.
Laatutietojen kerääminen ja dokumentointi lisää yrityksen toiminnan luotettavuutta, läpinäkyvyyttä ja avoimuutta. Niitä voidaan käyttää yrityksessä ohjaamaan parannuskohteiden löytymistä ja kehityshankkeiden aloittamista. Yrityksen johdon katselmuksissa laatutietojen perusteella voidaan luokitella toimittajia, saada kokonaiskuva toimittajien laatutasosta ja tehdä strategisia päätöksiä. Laatutietojen tallentamista ja niiden analysointia voidaan käyttää uusien kehitysprojektien käynnistämisen perusteluina. Tietojen perusteella voidaan vertailla ja analysoida asiakas- ja toimittajayhteistyötä.
Tutkimusmenetelmiksi valikoituivat kirjallisuustutkimus ja havainnointitutkimus. Kirjallisuustutkimus perustuu prosessiajatteluun, laatuun, laatujohtamiseen, laadun mittaamisen ja arviointiin, laadunhallintaan, laadunvarmistukseen ja ISO 9000 -standardisarjaan. Työ muodostui nykytila-analyysista, laatutietojen keräämiseen tarkoitetun apuohjelman suunnittelusta sekä sen käyttöönotosta. Opinnäytetyön tuloksena syntyi laatutietojen tallentamista varten apuohjelma toiminnanohjausjärjestelmään. Kehityshankkeella saavutettiin asetetut tavoitteet ja työn tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa, kun laatutietoja voidaan analysoida ja käyttää hyödyksi päätöksenteossa.
Laatutietojen kerääminen ja dokumentointi lisää yrityksen toiminnan luotettavuutta, läpinäkyvyyttä ja avoimuutta. Niitä voidaan käyttää yrityksessä ohjaamaan parannuskohteiden löytymistä ja kehityshankkeiden aloittamista. Yrityksen johdon katselmuksissa laatutietojen perusteella voidaan luokitella toimittajia, saada kokonaiskuva toimittajien laatutasosta ja tehdä strategisia päätöksiä. Laatutietojen tallentamista ja niiden analysointia voidaan käyttää uusien kehitysprojektien käynnistämisen perusteluina. Tietojen perusteella voidaan vertailla ja analysoida asiakas- ja toimittajayhteistyötä.
Tutkimusmenetelmiksi valikoituivat kirjallisuustutkimus ja havainnointitutkimus. Kirjallisuustutkimus perustuu prosessiajatteluun, laatuun, laatujohtamiseen, laadun mittaamisen ja arviointiin, laadunhallintaan, laadunvarmistukseen ja ISO 9000 -standardisarjaan. Työ muodostui nykytila-analyysista, laatutietojen keräämiseen tarkoitetun apuohjelman suunnittelusta sekä sen käyttöönotosta. Opinnäytetyön tuloksena syntyi laatutietojen tallentamista varten apuohjelma toiminnanohjausjärjestelmään. Kehityshankkeella saavutettiin asetetut tavoitteet ja työn tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa, kun laatutietoja voidaan analysoida ja käyttää hyödyksi päätöksenteossa.