Digitaalisen yleisötyön kehittäminen kulttuuriorganisaatioissa
Aalto, Ina (2018)
Aalto, Ina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168472
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kulttuuriorganisaatioissa tehtävää digitaalista yleisötyötä. Työn tilaajana toimii Humanistinen ammattikorkeakoulu.
Kehittämistyön tavoitteena oli luoda kattava kuva siitä, mitä on digitaalinen yleisötyö: Millaista digitaalista yleisötyötä kulttuuriorganisaatioissa on tehty, tehdään ja mihin suuntaan se on menossa? Mitä digitaalisen yleisötyön suunnittelussa ja toteutuksessa tulee ottaa huomioon? Mitä kaikkea se voi olla?
Kehittämistyön toisena tavoitteena oli tutkia, millaisia malleja digitaalisessa yleisötyössä ilmenee ja voidaanko tämän tutkimuksen pohjalta muodostaa yleispäteviä digitaalisen yleisötyön muotoja.
Kehittämistyössä käytettyjä aineistonkeruumenetelmiä olivat teemahaastattelut, esikuva-arviointi ja aivoriihi. Lähemmän tarkastelun kohteena olivat Akseli Gallen-Kallelan Museo, Helsingin kaupunginorkesteri ja Riihimäen Teatterin #digiteatteri. Lisäksi työssä perehdyttiin aiempaan aihetta käsittelevään tietoperustaan.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että digitaalisessa yleisötyössä on havaittavissa selkeitä muotoja. Kehittämistyön tuotoksena syntyi kattava kokonaisuus digitaalisen yleisötyön malleja. Aiheen rajaamista varten opinnäytetyössä ei käsitelty digitaalista yleisötyötä, joka on paikkasidonnaista eli vaatii fyysisen läsnäolon organisaatiossa.
Opinnäytetyön pyrkimyksenä on ollut auttaa kulttuurialan organisaatioita ymmärtämään digitaalista yleisötyötä kokonaisvaltaisemmin ja pohtimaan oman organisaation yleisötyötä syvemmin sekä antaa organisaatioille ideoita digitaalisten välineiden ja alustojen soveltamismahdollisuuksista digitaalisen yleisötyön suunnittelussa. Opinnäytetyö voi olla hyödyksi myös muille toimialoille ja yrityksille, jotka joutuvat uudistumaan digitaalisuuden myötä.
Kehittämistyön tavoitteena oli luoda kattava kuva siitä, mitä on digitaalinen yleisötyö: Millaista digitaalista yleisötyötä kulttuuriorganisaatioissa on tehty, tehdään ja mihin suuntaan se on menossa? Mitä digitaalisen yleisötyön suunnittelussa ja toteutuksessa tulee ottaa huomioon? Mitä kaikkea se voi olla?
Kehittämistyön toisena tavoitteena oli tutkia, millaisia malleja digitaalisessa yleisötyössä ilmenee ja voidaanko tämän tutkimuksen pohjalta muodostaa yleispäteviä digitaalisen yleisötyön muotoja.
Kehittämistyössä käytettyjä aineistonkeruumenetelmiä olivat teemahaastattelut, esikuva-arviointi ja aivoriihi. Lähemmän tarkastelun kohteena olivat Akseli Gallen-Kallelan Museo, Helsingin kaupunginorkesteri ja Riihimäen Teatterin #digiteatteri. Lisäksi työssä perehdyttiin aiempaan aihetta käsittelevään tietoperustaan.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että digitaalisessa yleisötyössä on havaittavissa selkeitä muotoja. Kehittämistyön tuotoksena syntyi kattava kokonaisuus digitaalisen yleisötyön malleja. Aiheen rajaamista varten opinnäytetyössä ei käsitelty digitaalista yleisötyötä, joka on paikkasidonnaista eli vaatii fyysisen läsnäolon organisaatiossa.
Opinnäytetyön pyrkimyksenä on ollut auttaa kulttuurialan organisaatioita ymmärtämään digitaalista yleisötyötä kokonaisvaltaisemmin ja pohtimaan oman organisaation yleisötyötä syvemmin sekä antaa organisaatioille ideoita digitaalisten välineiden ja alustojen soveltamismahdollisuuksista digitaalisen yleisötyön suunnittelussa. Opinnäytetyö voi olla hyödyksi myös muille toimialoille ja yrityksille, jotka joutuvat uudistumaan digitaalisuuden myötä.