WELLO2 HENGITYSHARJOITUSLAITTEEN MYYNTISTRATEGIA - SEGMENTTINÄ URHEILIJAT
Ruuskanen, Niko; Mustonen, Niko (2018)
Ruuskanen, Niko
Mustonen, Niko
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168446
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli kuopiolainen Hapella Oy, ja tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia myyntistrategia yrityksen Wello2 hengitysharjoituslaitteelle. Myyntistrategian kohderyhmäksi määritettiin urheilijat ja urheiluseurat. Toimeksiantajan laite on vielä uusi keksintö, eikä heillä vielä ollut urheilijoille määritettyä myyntistrategiaa. Tästä syystä opinnäytetyö on tärkeä yritykselle ja auttaa kehittämään sen liiketoimintaa uudelle asiakassegmentille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitettiin hengityselimistön rakennetta ja toimintaa, itse laitetta, sekä yleisiä myyntistrategioiden perusteita. Hengityselimistöön ja laitteeseen tutustuminen on tärkeää, jotta saadaan tarkemmin määritettyä hyödyt nimenomaan urheilijoille. Myyntistrategiaa lähestyttiin lisäarvon tuottamisen näkökulmasta ja sen jälkeen edettiin käsittelemään kumppanuutta, sekä asiakkuuden- ja tuotteen elinkaarta. Lopuksi käsiteltiin tuotteen myymiseen liittyviä strategioita.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisenä eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimus suoritettiin kyselylomakkeilla, joilla selvitettiin urheiluseurojen ostotoimia, urheilijoiden käyttäjäkokemuksia, sekä urheilulääkärin näkökulmaa laitteesta. Saatuja tutkimustuloksia analysoitiin ja käytettiin osana myyntistrategian luomista.
Tutkimustulosten perusteella urheiluseurat etsivät aktiivisesti uusia teknologisia ratkaisuja ja urheilijat kokevat laitteen käytön hyödylliseksi osana harjoitteluaan. Tutkimuksessa onnistuttiin, koska niiden perusteella saatiin luotua laitteelle myyntistrategia, sekä hyviä käytännön vinkkejä myyntitilanteisiin.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli kuopiolainen Hapella Oy, ja tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia myyntistrategia yrityksen Wello2 hengitysharjoituslaitteelle. Myyntistrategian kohderyhmäksi määritettiin urheilijat ja urheiluseurat. Toimeksiantajan laite on vielä uusi keksintö, eikä heillä vielä ollut urheilijoille määritettyä myyntistrategiaa. Tästä syystä opinnäytetyö on tärkeä yritykselle ja auttaa kehittämään sen liiketoimintaa uudelle asiakassegmentille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitettiin hengityselimistön rakennetta ja toimintaa, itse laitetta, sekä yleisiä myyntistrategioiden perusteita. Hengityselimistöön ja laitteeseen tutustuminen on tärkeää, jotta saadaan tarkemmin määritettyä hyödyt nimenomaan urheilijoille. Myyntistrategiaa lähestyttiin lisäarvon tuottamisen näkökulmasta ja sen jälkeen edettiin käsittelemään kumppanuutta, sekä asiakkuuden- ja tuotteen elinkaarta. Lopuksi käsiteltiin tuotteen myymiseen liittyviä strategioita.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisenä eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimus suoritettiin kyselylomakkeilla, joilla selvitettiin urheiluseurojen ostotoimia, urheilijoiden käyttäjäkokemuksia, sekä urheilulääkärin näkökulmaa laitteesta. Saatuja tutkimustuloksia analysoitiin ja käytettiin osana myyntistrategian luomista.
Tutkimustulosten perusteella urheiluseurat etsivät aktiivisesti uusia teknologisia ratkaisuja ja urheilijat kokevat laitteen käytön hyödylliseksi osana harjoitteluaan. Tutkimuksessa onnistuttiin, koska niiden perusteella saatiin luotua laitteelle myyntistrategia, sekä hyviä käytännön vinkkejä myyntitilanteisiin.