Ooppera vs musikaali : havaintoja esiintymisestä ja laulupedagogiikasta musiikkiteatterin kentällä
Martikainen, Julius (2018)
Martikainen, Julius
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168439
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii oopperan ja musikaalin välisiä eroja musiikkiteatterin historian, ammattilaisten näkemysten sekä oman taiteellisen työskentelyni reflektoinnin näkökulmasta.
Työn teoreettinen viitekehys keskittyy musiikkiteatteriin liittyvän terminologian avaamiseen sanasto-osiossa sekä oopperan ja musikaalin syntytarinaan niiden historiasta ammentaen. Historiaosiossa paneudutaan nimenomaan tyylilajien muotoutumiseen, eikä niinkään sen jälkeiseen aikaan.
Työn selvitysosio käsittelee musiikkiteatterialan ammattilaisille kohdennettua sähköpostin ja Messengerin avulla tehtyä kyselyä, joka avaa heidän työhönsä liittyviä ajatuksia ja asenteita. Haastattelun kyselylomakkeessa tiedustellaan muun muassa mielipiteitä oopperan ja musikaalin tyylieroista ja laulutekniikoiden käytöstä.
Viimeinen osio analysoi musiikkiteatterin tyylillisiä ja lauluteknisiä seikkoja valituista tallenteista itsehavainnoinnin avulla. Tallenteet on koottu kahdesta Tampereen musiikkiakatemian projektista, jotka esitettiin lukuvuonna 2016-2017. Ensimmäinen puolisko käsittelee Buonafeden roolia oopperassa Kuun maailma ja toinen puolisko Melchiorin roolia musikaalissa Spring Awakening.
Lopussa pohdintaosio käsittelee työn lähdekritiikkiä, päätelmiä eri selvitysmenetelmistä sekä valaisee työn henkilökohtaista merkitystä.
Työn teoreettinen viitekehys keskittyy musiikkiteatteriin liittyvän terminologian avaamiseen sanasto-osiossa sekä oopperan ja musikaalin syntytarinaan niiden historiasta ammentaen. Historiaosiossa paneudutaan nimenomaan tyylilajien muotoutumiseen, eikä niinkään sen jälkeiseen aikaan.
Työn selvitysosio käsittelee musiikkiteatterialan ammattilaisille kohdennettua sähköpostin ja Messengerin avulla tehtyä kyselyä, joka avaa heidän työhönsä liittyviä ajatuksia ja asenteita. Haastattelun kyselylomakkeessa tiedustellaan muun muassa mielipiteitä oopperan ja musikaalin tyylieroista ja laulutekniikoiden käytöstä.
Viimeinen osio analysoi musiikkiteatterin tyylillisiä ja lauluteknisiä seikkoja valituista tallenteista itsehavainnoinnin avulla. Tallenteet on koottu kahdesta Tampereen musiikkiakatemian projektista, jotka esitettiin lukuvuonna 2016-2017. Ensimmäinen puolisko käsittelee Buonafeden roolia oopperassa Kuun maailma ja toinen puolisko Melchiorin roolia musikaalissa Spring Awakening.
Lopussa pohdintaosio käsittelee työn lähdekritiikkiä, päätelmiä eri selvitysmenetelmistä sekä valaisee työn henkilökohtaista merkitystä.