Toimintatutkimus sosiaalisen median käyttöönotosta ja asiakaskyselyn toteuttamisesta kohdeyrityksen kehittämiseksi - Case: Ravintola Skene & Café Agora (Juvenes-Yhtiöt Oy)
Mäkitalo, Juha (2018)
Mäkitalo, Juha
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168393
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli sosiaalisen median käyttöönottaminen sekä asiakaskyselyn toteuttaminen kohdeyrityksen kehittämiseksi. Tätä tutkimusongelmaa parhaiten vastaavaksi tutkimusstrategiaksi valikoitui toimintatutkimus. Asiakaskyselyn osuuden myötä tutkimus oli pääasiallisesti määrällinen.
Sosiaalisen median käyttöönotto realisoitui Facebook-yrityssivun luomisena. Tämän lisäksi kyseinen osuus pohti sosiaalista mediaa muun muassa määritelmänä sekä pyrki perustelemaan julkaisuissa hyödynnettyä sisältötaktiikkaa. Käyttöönoton tueksi myös suunniteltiin sekä toteutettiin pienimuotoinen markkinointikampanja.
Asiakaskysely toteutettiin Satakunnan ammattikorkeakoulun E-lomake-järjestelmän avulla. Itse kysely perustui ravintolatoimintaan suunniteltuun teoriamalliin, mitä kyseinen kappale myös selitti tarkemmin. Sen markkinointi tapahtui myös kampanjamaisesti kohdistuen pääasiallisesti Satakunnan ammattikorkeakoulun Porin kampuksen opiskelijoihin.
Tulosten ja analyysien perusteella Facebook ei päässyt sille asetettuihin tavoitteisiin johtuen tehottomasta sisältötaktiikasta sekä orgaanisessa sisällössä pidättäytymisestä. Asiakaskysely sai vertailukohdettaan suuremman vastausprosentin, mutta sen tuloksia voitiin siltikin pitää lähinnä suuntaa-antavina luotettavien sijaan.
Kehittämisehdotuksiksi kohdeyritykselle muodostuivat Facebook-sisältötaktiikan päivittäminen, Facebook-mainoksien hyödyntäminen ja sosiaalisen median kentän laajentaminen. Tämän lisäksi asiakaskyselyn vapaaehtoinen palaute muodosti pohjan itse kohdeyrityksen ravintola- ja kahvilatoimintaa koskeviin kehittämisehdotuksiin.
Opinnäytetyö jäi osittain sen välitavoitteista, mutta kokonaisuudeltaan toimintatutkimuksena se onnistui sen alkuperäisessä tutkimusongelmassa.
Sosiaalisen median käyttöönotto realisoitui Facebook-yrityssivun luomisena. Tämän lisäksi kyseinen osuus pohti sosiaalista mediaa muun muassa määritelmänä sekä pyrki perustelemaan julkaisuissa hyödynnettyä sisältötaktiikkaa. Käyttöönoton tueksi myös suunniteltiin sekä toteutettiin pienimuotoinen markkinointikampanja.
Asiakaskysely toteutettiin Satakunnan ammattikorkeakoulun E-lomake-järjestelmän avulla. Itse kysely perustui ravintolatoimintaan suunniteltuun teoriamalliin, mitä kyseinen kappale myös selitti tarkemmin. Sen markkinointi tapahtui myös kampanjamaisesti kohdistuen pääasiallisesti Satakunnan ammattikorkeakoulun Porin kampuksen opiskelijoihin.
Tulosten ja analyysien perusteella Facebook ei päässyt sille asetettuihin tavoitteisiin johtuen tehottomasta sisältötaktiikasta sekä orgaanisessa sisällössä pidättäytymisestä. Asiakaskysely sai vertailukohdettaan suuremman vastausprosentin, mutta sen tuloksia voitiin siltikin pitää lähinnä suuntaa-antavina luotettavien sijaan.
Kehittämisehdotuksiksi kohdeyritykselle muodostuivat Facebook-sisältötaktiikan päivittäminen, Facebook-mainoksien hyödyntäminen ja sosiaalisen median kentän laajentaminen. Tämän lisäksi asiakaskyselyn vapaaehtoinen palaute muodosti pohjan itse kohdeyrityksen ravintola- ja kahvilatoimintaa koskeviin kehittämisehdotuksiin.
Opinnäytetyö jäi osittain sen välitavoitteista, mutta kokonaisuudeltaan toimintatutkimuksena se onnistui sen alkuperäisessä tutkimusongelmassa.