Uuden yrityksen yritystoiminta pienellä paikkakunnalla : Liiketoimintasuunnitelma yritykselle "Kakkufirma"
Virta, Johanna (2018)
Virta, Johanna
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168380
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli vasta toimintansa aloittanut ”Kakkufirma”, joka sijaitsee pienellä paikkakunnalla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä yritykselle liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelman tueksi tehtiin kyselytutkimus oman paikkakunnan asukkaille, jossa kysyttiin, kokevatko he tarpeelliseksi omalla paikkakunnallaan yrityksen, josta voi ostaa leivonnaisia etukäteen tilaamalla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää yrityksen kannattavuutta erilaisilla laskelmilla, pohdinnoilla ja kyselytutkimuksella. Tavoitteena oli saada lisätukea yrityksen alkutaipaleelle ja kerätä arvokasta tietoa yritystoiminnan kasvua varten.
Teoriaosuudessa käsiteltiin kvantitatiivista tutkimusta ja liiketoimintasuunnitelman eri osia, kuten yritysideaa, yrittäjäominaisuuksia, toimintaympäristöä, visiota, tavoitteita, strategiaa, markkinointia, tuotantoa ja tuotteita, itse yritystä, rahoitusta ja riskejä. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, tarkemmin informatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely tehtiin paikkakuntalaisille jalkautumalla keskustassa sijaitsevaan ruokakauppaan.
Liiketoimintasuunnitelmasta saatiin laaja ja perinpohjainen kokonaisuus, joka sisältää erilaisia yritystoiminnan laskelmia ja pohdintoja. Opinnäytetyön tuloksilla ja laskelmilla yrittäjä sai tärkeää tietoa siitä, kuinka kannattavaa yritystoiminta on. Kyselytutkimuksen vastausprosentti oli 47 prosenttia, joka oli hyvä tulos. Tutkimustulosten perusteella paikkakunnalla oli tarvetta sellaiselle yritykselle, josta asiakas voi tilata etukäteen leivonnaisia. Tutkimuksen avulla saatiin myös tietää paikkakuntalaisten ostokäyttäytymisestä, näkemyksistä sekä siitä, millainen oli sen hetken tilanne alan yritysten suhteen paikkakunnalla ja mitä ominaisuuksia pidettiin yrityksessä tärkeinä. Tuloksia hyödyntäen yrittäjä pystyi muovaamaan omaa yritystään menestyksen polulle. Osa opinnäytetyöstä on salattu.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää yrityksen kannattavuutta erilaisilla laskelmilla, pohdinnoilla ja kyselytutkimuksella. Tavoitteena oli saada lisätukea yrityksen alkutaipaleelle ja kerätä arvokasta tietoa yritystoiminnan kasvua varten.
Teoriaosuudessa käsiteltiin kvantitatiivista tutkimusta ja liiketoimintasuunnitelman eri osia, kuten yritysideaa, yrittäjäominaisuuksia, toimintaympäristöä, visiota, tavoitteita, strategiaa, markkinointia, tuotantoa ja tuotteita, itse yritystä, rahoitusta ja riskejä. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, tarkemmin informatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely tehtiin paikkakuntalaisille jalkautumalla keskustassa sijaitsevaan ruokakauppaan.
Liiketoimintasuunnitelmasta saatiin laaja ja perinpohjainen kokonaisuus, joka sisältää erilaisia yritystoiminnan laskelmia ja pohdintoja. Opinnäytetyön tuloksilla ja laskelmilla yrittäjä sai tärkeää tietoa siitä, kuinka kannattavaa yritystoiminta on. Kyselytutkimuksen vastausprosentti oli 47 prosenttia, joka oli hyvä tulos. Tutkimustulosten perusteella paikkakunnalla oli tarvetta sellaiselle yritykselle, josta asiakas voi tilata etukäteen leivonnaisia. Tutkimuksen avulla saatiin myös tietää paikkakuntalaisten ostokäyttäytymisestä, näkemyksistä sekä siitä, millainen oli sen hetken tilanne alan yritysten suhteen paikkakunnalla ja mitä ominaisuuksia pidettiin yrityksessä tärkeinä. Tuloksia hyödyntäen yrittäjä pystyi muovaamaan omaa yritystään menestyksen polulle. Osa opinnäytetyöstä on salattu.