18–30-vuotiaiden Haaga-Helia opiskelijoiden työhyvinvointi
Ovaskainen, Nella (2018)
Ovaskainen, Nella
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168378
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tutkittu 18–30-vuotiaiden Haaga-Helia ammattikorkeakoulun opiskelijoiden työhyvinvointia. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2016 yli puolet ammattikorkeakouluopiskelijoista työskenteli opintojen ohessa. Työ ja työssä käyminen on iso osa ihmisen elämää. Se rytmittää elämää, tuo mukanaan sosiaalisia suhteita ja taloudellista turvaa sekä lisäksi tuo monelle mielekästä tekemistä. Tässä työssä perehdytään työhyvinvointiin, työssä jaksamiseen sekä opintojen ja työskentelyn yhteensovittamiseen. Työn toimeksiantajana toimi Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.
Teoriaosuudessa käydään läpi työhyvinvointiin vaikuttavia oleellisia osa-alueita. Viitekehyksen lähteinä käytettiin erilaisia työhyvinvointiin keskittyviä kirjoja sekä luotettavia internetsivustoja. Teoriaosuuden jälkeen tulee tutkimuksen osuus, jossa läpikäydään tutkimuksen toteutusta, tutkimus- ja analysointimenetelmiä, esitellään tulokset sekä pohditaan tutkimuksen luotettavuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimustyypiksi valikoitui survey eli kartoitus ja tiedonkeruuvälineeksi strukturoitu kyselylomake.
Vastaukset kerättiin Webropol-ohjelmaa käyttäen. Internetlinkki ja saateviesti lähetettiin yhteensä 4963 Haaga-Helian opiskelijalle heidän koulusähköposteihinsa. Kyselyyn vastasi 304 opiskelijaa, joista 15 ei täyttänyt ikäkriteeriä. Tämän vuoksi vastausprosentiksi tuli 5,82 %. Kyselyn vastausaika oli 27.3.2017 – 4.4.2018.
Tutkimustulosten perusteella opiskelijat ovat melko tyytyväisiä nykyiseen työhyvinvointiinsa. Vastaajat saivat arvioida työhyvinvointiaan kouluarvosana-asteikolla ja vastausten keskiarvoksi tuli 7,7. Tuloksissa kuitenkin ilmeni, että 42 % vastaajista oli sitä mieltä, että työskentely opintojen ohella on vaikuttanut negatiivisesti opintoihin.
Teoriaosuudessa käydään läpi työhyvinvointiin vaikuttavia oleellisia osa-alueita. Viitekehyksen lähteinä käytettiin erilaisia työhyvinvointiin keskittyviä kirjoja sekä luotettavia internetsivustoja. Teoriaosuuden jälkeen tulee tutkimuksen osuus, jossa läpikäydään tutkimuksen toteutusta, tutkimus- ja analysointimenetelmiä, esitellään tulokset sekä pohditaan tutkimuksen luotettavuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimustyypiksi valikoitui survey eli kartoitus ja tiedonkeruuvälineeksi strukturoitu kyselylomake.
Vastaukset kerättiin Webropol-ohjelmaa käyttäen. Internetlinkki ja saateviesti lähetettiin yhteensä 4963 Haaga-Helian opiskelijalle heidän koulusähköposteihinsa. Kyselyyn vastasi 304 opiskelijaa, joista 15 ei täyttänyt ikäkriteeriä. Tämän vuoksi vastausprosentiksi tuli 5,82 %. Kyselyn vastausaika oli 27.3.2017 – 4.4.2018.
Tutkimustulosten perusteella opiskelijat ovat melko tyytyväisiä nykyiseen työhyvinvointiinsa. Vastaajat saivat arvioida työhyvinvointiaan kouluarvosana-asteikolla ja vastausten keskiarvoksi tuli 7,7. Tuloksissa kuitenkin ilmeni, että 42 % vastaajista oli sitä mieltä, että työskentely opintojen ohella on vaikuttanut negatiivisesti opintoihin.