Täydennetyn todellisuuden sisällöt mobiililaitteissa
Loukonen, Linda (2018)
Loukonen, Linda
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168356
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään mobiililaitteissa käytettävään täydennettyyn todellisuuteen. Työn tavoitteena on esitellä lukijalle mitä on täydennetty todellisuus ja millaista AR-sisältöä on tehty mobiililaitteille. Yleisellä tasolla esitellään myös, miten täydennetty todellisuus toimii mobiililaitteissa ja miten luodaan AR-sisältöä. Opinnäytetyö jakaantuu kahteen osioon: teoriaosuus ja toiminnallinen käytännön sovellus.
Teoriaosuudessa käydään läpi AR-historian kohokohdat, mistä kaikki alkoi ja mitkä olivat merkittävät keksinnöt AR-teknologialle. Tämä jälkeen selvitetään mitä täydennetty todellisuus on nykypäivänä ja miten sitä hyödynnetään eri toimialoilla. Lukijalle esitellään erilaisia sovellusesimerkkejä ja kerrotaan miten ne toimivat. Tämän jälkeen käydään yleisellä tasolla läpi AR-teknologiaa ja mitkä ovat AR-teknologian yleisimmät toiminnallisuudet ja ominaisuudet. Tässä opinnäytetyössä ei ole esitelty kaikkia AR-teknologian toiminallisuuksia, vaan keskitetty tällä hetkellä suosituimpiin. Lopuksi teoriaosuudessa esitellään AR-teknologian uusimmat keksinnöt, ARkit ja ARcore. Näitä ohjelmakirjastoja käydään yleisesti läpi ja kerrotaan niiden toiminnallisuuksista.
Toiminnallisessa osuudessa luotiin AR-huone, jossa käyttäjä voi kävellä ja tutkia AR-huonetta. Prosessia seurataan konseptivaiheesta lopputulokseen asti. Samalla sisältöä tehtäessä perehdytään käyttäjäkokemuksen luomiseen ja tutkitaan ARkitin sisällön luomista. Lisäksi käydään läpi ARkitin ongelmat ja selvitetään miten mahdolliset ongelmat korjataan.
Lopputuloksena syntyi AR-demo, jolla voidaan demonstroida ARkitin ominaisuuksia ja Arilynin ARgate ideaa asiakkaille. AR-huone on TV-sarjasta Twin Peaks tuttu punainen huone, jossa käyttäjä voi vapaasti kävellä ja tutkia eri huoneita.
Teoriaosuudessa käydään läpi AR-historian kohokohdat, mistä kaikki alkoi ja mitkä olivat merkittävät keksinnöt AR-teknologialle. Tämä jälkeen selvitetään mitä täydennetty todellisuus on nykypäivänä ja miten sitä hyödynnetään eri toimialoilla. Lukijalle esitellään erilaisia sovellusesimerkkejä ja kerrotaan miten ne toimivat. Tämän jälkeen käydään yleisellä tasolla läpi AR-teknologiaa ja mitkä ovat AR-teknologian yleisimmät toiminnallisuudet ja ominaisuudet. Tässä opinnäytetyössä ei ole esitelty kaikkia AR-teknologian toiminallisuuksia, vaan keskitetty tällä hetkellä suosituimpiin. Lopuksi teoriaosuudessa esitellään AR-teknologian uusimmat keksinnöt, ARkit ja ARcore. Näitä ohjelmakirjastoja käydään yleisesti läpi ja kerrotaan niiden toiminnallisuuksista.
Toiminnallisessa osuudessa luotiin AR-huone, jossa käyttäjä voi kävellä ja tutkia AR-huonetta. Prosessia seurataan konseptivaiheesta lopputulokseen asti. Samalla sisältöä tehtäessä perehdytään käyttäjäkokemuksen luomiseen ja tutkitaan ARkitin sisällön luomista. Lisäksi käydään läpi ARkitin ongelmat ja selvitetään miten mahdolliset ongelmat korjataan.
Lopputuloksena syntyi AR-demo, jolla voidaan demonstroida ARkitin ominaisuuksia ja Arilynin ARgate ideaa asiakkaille. AR-huone on TV-sarjasta Twin Peaks tuttu punainen huone, jossa käyttäjä voi vapaasti kävellä ja tutkia eri huoneita.