Ihmissuhteen merkitys johtamisessa sosiaali- ja terveysalalla
Laaksonen, Liisa (2018)
Lataukset:
Laaksonen, Liisa
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158286
Tiivistelmä
Suomessa sosiaaliala ja erityisesti julkinen sektori, käy läpi suurta muutosta. Työntekijöiden hyvinvoinnista muutoksen keskellä on tärkeää pitää huolta, jotta työn laatu säilyy ja ihmiset jaksavat työssään. Hyvät ihmissuhteet työpaikalla ovat oleellinen osa hyvinvointia ja työssä jaksamista. Tutkimuksessa selvitetään, mitä pitää sisällään hyvä ihmissuhde, kuinka tärkeänä sitä pidetään ja millä tavoin siitä pyritään huolehtimaan. Tutkimusta varten haastateltiin johtajia ja teetettiin kysely työntekijöille, joiden esimiehinä he toimivat.
Hyvää ihmissuhdetta määritetään tutkimuksessa John Bowlbyn (1969) turvallisen kiintymyssuhteen kautta. Aikuisten välinen hyvä ihmissuhde pitää sisällään hyvin paljon samaa kuin aikuisen ja lapsen välille muodostuva hyvän ihmissuhteen perusta, turvallinen kiintymys. Tärkeiksi asioiksi hyvien ihmissuhteiden turvaamiseksi työpaikalla nousivat ihmisarvo ja kunnioitus, empatia, yksilöllisten eroavaisuuksien ja motivaation huomioiminen sekä kommunikaatio.
Sekä työntekijät että johtajat kokivat ihmissuhteet tärkeiksi työpaikalla. Eniten kaivattiin aikaa kohdata työntekijät ja keskustella heidän kanssaan. Pääosin sekä työntekijät että johtajat kokivat, että heidän välillään vallitsee hyvä ihmissuhde. Tärkeimmiksi elementeiksi hyvälle ihmissuhteelle nousivat kommunikaatio ja luottamus, fyysinen läsnäolo ja työntekijöiden kohtaaminen, aika, keskustelu, yhteiset kokoontumiset ja tasapuolisuus. Kommunikaatiota pidettiin edellä mainituista kaikkein tärkeimpänä.
Hyvää ihmissuhdetta määritetään tutkimuksessa John Bowlbyn (1969) turvallisen kiintymyssuhteen kautta. Aikuisten välinen hyvä ihmissuhde pitää sisällään hyvin paljon samaa kuin aikuisen ja lapsen välille muodostuva hyvän ihmissuhteen perusta, turvallinen kiintymys. Tärkeiksi asioiksi hyvien ihmissuhteiden turvaamiseksi työpaikalla nousivat ihmisarvo ja kunnioitus, empatia, yksilöllisten eroavaisuuksien ja motivaation huomioiminen sekä kommunikaatio.
Sekä työntekijät että johtajat kokivat ihmissuhteet tärkeiksi työpaikalla. Eniten kaivattiin aikaa kohdata työntekijät ja keskustella heidän kanssaan. Pääosin sekä työntekijät että johtajat kokivat, että heidän välillään vallitsee hyvä ihmissuhde. Tärkeimmiksi elementeiksi hyvälle ihmissuhteelle nousivat kommunikaatio ja luottamus, fyysinen läsnäolo ja työntekijöiden kohtaaminen, aika, keskustelu, yhteiset kokoontumiset ja tasapuolisuus. Kommunikaatiota pidettiin edellä mainituista kaikkein tärkeimpänä.