Identiteetin- ja pääsynhallintapalvelun tuotteistaminen : Asiakastarpeiden selvittäminen ja tuotteiden soveltuvuuden varmistaminen
Marjomaa, Tommi (2018)
Marjomaa, Tommi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158275
Tiivistelmä
Yrityksen menestykselle on tärkeää, että sen tavoitteena on aidon lisäarvon tuottaminen asiakkaille. Asiakaslähtöinen toiminta on perusta kestäville asiakassuhteille ja hyville tuloksille. Lisäksi asiakaslähtöisyys tukee yrityksen uudistumista ja innovointia. Kun yrityksissä kehitetään uusia palveluita asiakaslähtöisesti, tarkoittaa se, että asiakasnäkökulma otetaan huomioon uuden palvelun suunnittelussa. Sen yhtenä osana on asiakastarpeiden selvittäminen. Näin varmistetaan, että palvelulla vastataan näihin tarpeisiin. Opinnäytetyön toimeksiantaja Citrus Solutions Oy oli tehnyt havaintoja asiakkaiden tarpeista, joihin ratkaisu voisi olla identiteetin- ja pääsynhallintapalvelu.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö oli osa toimeksiantajan asiakaslähtöistä identiteetin- ja pääsynhallinnan tuotteistamisprojektia. Tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajalle selvitys asiakastarpeista ja toimeksiantajan alustavasti valitsemien tuotteiden soveltuvuudesta vastaamaan havaittuihin asiakastarpeisiin.
Työn teoreettisessa osuudessa tutustuttiin ensin tuotteistamisprosessiin ja sen eri vaiheisiin, jonka jälkeen sukellettiin identiteetin- ja pääsynhallinnan kokonaisuuteen. Teoreettisen viitekehyksen lähteinä käytettiin pääasiallisesti ammattikirjallisuutta ja tutkimuksia. Niiden lisäksi lähdemateriaalina käytettiin internetlähteitä, jotka käsittelivät tuotteistamista sekä identiteetin- ja pääsynhallinnan kokonaisuuteen liittyviä osa-alueita, kuten käyttäjän luotettava tunnistaminen, kertakirjautuminen, keskitetty lokienhallinta ja luottamusverkostot.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi selvitys, jota toimeksiantaja voi hyödyntää tuotteistamisprojektissaan. Selvityksen sisältö koostui asiakastarpeista tehdyistä havainnoista ja millä tavalla näihin tarpeisiin voitiin vastata.
Johtopäätöksissä todettiin, että toimeksiantajan alustavasti valitsemilla ratkaisuilla oli mahdollista vastata suureen osaan havaituista asiakastarpeista. Tämän lisäksi toimeksiantajan nykyiset palvelut tukivat hyvin tuotteistamisen alla olevaa kolmitasoista identiteetin- ja pääsynhallinnan palvelua.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö oli osa toimeksiantajan asiakaslähtöistä identiteetin- ja pääsynhallinnan tuotteistamisprojektia. Tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajalle selvitys asiakastarpeista ja toimeksiantajan alustavasti valitsemien tuotteiden soveltuvuudesta vastaamaan havaittuihin asiakastarpeisiin.
Työn teoreettisessa osuudessa tutustuttiin ensin tuotteistamisprosessiin ja sen eri vaiheisiin, jonka jälkeen sukellettiin identiteetin- ja pääsynhallinnan kokonaisuuteen. Teoreettisen viitekehyksen lähteinä käytettiin pääasiallisesti ammattikirjallisuutta ja tutkimuksia. Niiden lisäksi lähdemateriaalina käytettiin internetlähteitä, jotka käsittelivät tuotteistamista sekä identiteetin- ja pääsynhallinnan kokonaisuuteen liittyviä osa-alueita, kuten käyttäjän luotettava tunnistaminen, kertakirjautuminen, keskitetty lokienhallinta ja luottamusverkostot.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi selvitys, jota toimeksiantaja voi hyödyntää tuotteistamisprojektissaan. Selvityksen sisältö koostui asiakastarpeista tehdyistä havainnoista ja millä tavalla näihin tarpeisiin voitiin vastata.
Johtopäätöksissä todettiin, että toimeksiantajan alustavasti valitsemilla ratkaisuilla oli mahdollista vastata suureen osaan havaituista asiakastarpeista. Tämän lisäksi toimeksiantajan nykyiset palvelut tukivat hyvin tuotteistamisen alla olevaa kolmitasoista identiteetin- ja pääsynhallinnan palvelua.