Living Lab – Uusi innovatiivinen opiskeluympäristö : Käyttäjälähtöinen tilakonsepti Tampereen seudun ammattiopistoon
Lehtola, Jutta (2018)
Lehtola, Jutta
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158267
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee Living Lab -toimintaa fyysisen ympäristön näkökulmasta. Tavoitteena oli perehtyä vaatimuksiin, joita se asettaa fyysiselle ympäristölle, ja pohtia millainen tulevaisuuden muuntuvan ja syväoppimista sekä useita toimijoita yhdistävän Living Lab -ympäristön tulisi olla. Kirjallisessa osuudessa kerättyä tietoa sovellettiin tutkimuksen toisessa osassa, jossa toteutettiin luonnossuunnitelmat Tampereen seudun ammattiopistoon (Tredu) sijoittuvasta Living Lab -ympäristöstä.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt -hanketta, joka on osa kansallisestikin merkittävää 6Aika-strategian toteutusta. Hanketta toteuttaa Tampereen kaupunki yhdessä Helsingin, Espoon, Turun ja Oulun kaupungin kanssa. Lisäksi hankkeessa tehdään yhteistyötä Tampereen, Turun ja Oulun ammattikorkeakoulujen kanssa. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa oppimiseen liittyviä tuotteita ja palveluita tarjoavien yritysten liiketoimintamahdollisuuksia sekä edistää käyttäjälähtöisten oppimisympäristöjen kehittymistä 6Aika kaupungeissa. Työn tilaaja on Tampereen kaupunki.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin kirjallisuustutkimusta sekä kvalitatiivista tutkimusta. Laadullinen tutkimus toteutettiin pikahaastatteluilla, joissa esiteltiin tilan luonnossuunnitelmat ja kysyttiin käyttäjien mielipiteitä toimivasta oppimisympäristöstä. Haastattelu vastauksia saatiin yhteensä 127. Tulosten analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä.
Pikahaastattelujen perusteella oli havaittavissa selvää ristiriitaisuutta opettajien ja opiskelijoiden toiveissa. Opiskelijat toivoivat tilalta erityisesti rentoa ja olohuonemaista tunnelmaa. Tärkeäksi muodostui myös mahdollisuus vaihdella työasentoa. Opettajat sen sijaan kokivat liian rennon tilaratkaisun haastavaksi, sillä sen uskottiin vievän huomiota pois opetuksesta. Kirjallisuustutkimusten perusteella tulevaisuuden Living Lab -ympäristön tulisi olla muunneltava, kestävää kehitystä tukeva, avoin sekä aktiivisuutta ja hyvinvointia lisäävä. Lisäksi käyttäjälähtöisyys nähtiin merkittävänä osana tilan kehittymisessä.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksia sekä luonnossuunnitelmia tullaan käyttämään toteutussuunnitelman lähtökohtana. Hankkeen kokonaistavoitteena on luoda toimiva ja skaalautuva konsepti, jota voidaan hyödyntää myös muissa osallistujakaupungeissa sekä ammattikorkeakouluissa. Näin ollen suunnittelussa on otettu huomioon myös skaalautumisen mahdollisuus.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt -hanketta, joka on osa kansallisestikin merkittävää 6Aika-strategian toteutusta. Hanketta toteuttaa Tampereen kaupunki yhdessä Helsingin, Espoon, Turun ja Oulun kaupungin kanssa. Lisäksi hankkeessa tehdään yhteistyötä Tampereen, Turun ja Oulun ammattikorkeakoulujen kanssa. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa oppimiseen liittyviä tuotteita ja palveluita tarjoavien yritysten liiketoimintamahdollisuuksia sekä edistää käyttäjälähtöisten oppimisympäristöjen kehittymistä 6Aika kaupungeissa. Työn tilaaja on Tampereen kaupunki.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin kirjallisuustutkimusta sekä kvalitatiivista tutkimusta. Laadullinen tutkimus toteutettiin pikahaastatteluilla, joissa esiteltiin tilan luonnossuunnitelmat ja kysyttiin käyttäjien mielipiteitä toimivasta oppimisympäristöstä. Haastattelu vastauksia saatiin yhteensä 127. Tulosten analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä.
Pikahaastattelujen perusteella oli havaittavissa selvää ristiriitaisuutta opettajien ja opiskelijoiden toiveissa. Opiskelijat toivoivat tilalta erityisesti rentoa ja olohuonemaista tunnelmaa. Tärkeäksi muodostui myös mahdollisuus vaihdella työasentoa. Opettajat sen sijaan kokivat liian rennon tilaratkaisun haastavaksi, sillä sen uskottiin vievän huomiota pois opetuksesta. Kirjallisuustutkimusten perusteella tulevaisuuden Living Lab -ympäristön tulisi olla muunneltava, kestävää kehitystä tukeva, avoin sekä aktiivisuutta ja hyvinvointia lisäävä. Lisäksi käyttäjälähtöisyys nähtiin merkittävänä osana tilan kehittymisessä.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksia sekä luonnossuunnitelmia tullaan käyttämään toteutussuunnitelman lähtökohtana. Hankkeen kokonaistavoitteena on luoda toimiva ja skaalautuva konsepti, jota voidaan hyödyntää myös muissa osallistujakaupungeissa sekä ammattikorkeakouluissa. Näin ollen suunnittelussa on otettu huomioon myös skaalautumisen mahdollisuus.