Kumppanuudet ja kumppanuuksien johtaminen
Martikainen, Niku; Kauhanen, Mikko-Matti (2018)
Martikainen, Niku
Kauhanen, Mikko-Matti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158246
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin, mitä kumppanuus ja kumppanuusjohtaminen ovat ja kuinka kumppanuus ja kumppanuusjohtaminen koetaan eri toimialoilla.
Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin eri alojen toimijoiden näkemyksiä nykyaikaisesta kumppanuustoiminnasta ja kumppanuusjohtamisesta sekä niiden merkityksestä. Lähteitä käytettiin lähinnä tukemaan vastaajien näkemyksiä ja väitteitä.
Työn alussa tarkastellaan perusasioita kumppanuuksista, kumppanuusmalleista, kumppaneiden valinnasta sekä kumppanuuden mahdollisuuksista. Lisäksi esitellään kumppanuuden tavoitteita, jotka jakautuvat välillisiin ja välittömiin sekä markkinoista riippumattomiin sekä markkinatapakohtaisiin tavoitteisiin. Työssä kuvataan kumppanuussuhteen tärkeimpiä tekijöitä, kuten luottamusta, arvomaailmoja, joustavuutta, päämääriä, avoimuutta sekä tavoitteiden seurantaa. Lisäksi tarkastellaan kumppanuuden näkyvyyttä liiketoiminnassa sekä asiakasrajapinnassa. Työssä tuodaan esiin myös kansainväliset kumppanuudet ja niihin liittyviä asioita.
Työn toisessa osassa keskitytään kumppanuusjohtamiseen. Siinä tarkastellaan kumppanuusjohtamisen tarpeellisuutta ja tarkoituksia, kumppanin valintaa, kumppanuussopimusta sekä kumppanuusjohtamisen haasteellisuutta, seurantaa, kontrollointia ja analysointia.
Tämän työn tuloksena syntyi kattava kuvaus kumppanuuksista ja kumppanuusjohtamisesta. Työstä saa hyvän käsityksen siitä, mikä on toimijoiden nykyaikainen näkemys kumppanuuksista ja kumppanuusjohtamisesta sekä mitä asioita niissä on otettava huomioon.
Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin eri alojen toimijoiden näkemyksiä nykyaikaisesta kumppanuustoiminnasta ja kumppanuusjohtamisesta sekä niiden merkityksestä. Lähteitä käytettiin lähinnä tukemaan vastaajien näkemyksiä ja väitteitä.
Työn alussa tarkastellaan perusasioita kumppanuuksista, kumppanuusmalleista, kumppaneiden valinnasta sekä kumppanuuden mahdollisuuksista. Lisäksi esitellään kumppanuuden tavoitteita, jotka jakautuvat välillisiin ja välittömiin sekä markkinoista riippumattomiin sekä markkinatapakohtaisiin tavoitteisiin. Työssä kuvataan kumppanuussuhteen tärkeimpiä tekijöitä, kuten luottamusta, arvomaailmoja, joustavuutta, päämääriä, avoimuutta sekä tavoitteiden seurantaa. Lisäksi tarkastellaan kumppanuuden näkyvyyttä liiketoiminnassa sekä asiakasrajapinnassa. Työssä tuodaan esiin myös kansainväliset kumppanuudet ja niihin liittyviä asioita.
Työn toisessa osassa keskitytään kumppanuusjohtamiseen. Siinä tarkastellaan kumppanuusjohtamisen tarpeellisuutta ja tarkoituksia, kumppanin valintaa, kumppanuussopimusta sekä kumppanuusjohtamisen haasteellisuutta, seurantaa, kontrollointia ja analysointia.
Tämän työn tuloksena syntyi kattava kuvaus kumppanuuksista ja kumppanuusjohtamisesta. Työstä saa hyvän käsityksen siitä, mikä on toimijoiden nykyaikainen näkemys kumppanuuksista ja kumppanuusjohtamisesta sekä mitä asioita niissä on otettava huomioon.