Miten tavallisuudesta poikkeava mainoskampanja tavoittaa paikallislehden tilaajan? : huomioarvotutkimus Kauhavan kaupungin mainoskampanjasta
Kauppinen, Antti (2018)
Kauppinen, Antti
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158242
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee paikallislehtimainonnan huomioarvoa ja merkitystä. Työ on tehty tilauksena paikallislehtien markkinointiyhteistyöyritys Suomen Paikallismediat Oy:lle. Työn tarkoituksena on antaa toimeksiantajalle tietoa mainonnan huomioarvosta paikallislehdissä.
Työn teoriaosuus koostuu suomalaisen paikallislehtikentän ja lukijakunnan esittelemisestä. Empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena lokakuussa 2017, jolloin toimeksiantaja organisoi Kauhavan kaupungin Tuu jo kotia! -mainoskampanjan 14 paikallislehdessä. Tutkimuskysymys oli, kuinka suuren huomioarvon Kauhavan kaupungin mainoskampanja sai paikallislehtien lukijoiden keskuudessa. Kyselytutkimus toteutettiin haastattelemalla kuuden kampanjassa mukana olleen lehden tilaajia puhelimitse välittömästi kampanjan jälkeen. 592 yhteydenotosta kirjattiin vastauksia yhteensä 224 kappaletta.
Kyselytutkimuksen perusteella suurin osa mainoksen huomioineista tilaajista oli eläkeläisiä, 154 henkilöä. Vain kaksi vastaajaa ilmoitti olleensa työtön, joka oli mainoskampanjan toivottu kohderyhmä. Vaikka toivottua yleisöä ei tavoitettu, koettiin mainoskampanja kuitenkin positiivisena ja Kauhavan kaupungista jäi suurimmalle osalle tilaajista positiivinen kuva.
Työn teoriaosuus koostuu suomalaisen paikallislehtikentän ja lukijakunnan esittelemisestä. Empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena lokakuussa 2017, jolloin toimeksiantaja organisoi Kauhavan kaupungin Tuu jo kotia! -mainoskampanjan 14 paikallislehdessä. Tutkimuskysymys oli, kuinka suuren huomioarvon Kauhavan kaupungin mainoskampanja sai paikallislehtien lukijoiden keskuudessa. Kyselytutkimus toteutettiin haastattelemalla kuuden kampanjassa mukana olleen lehden tilaajia puhelimitse välittömästi kampanjan jälkeen. 592 yhteydenotosta kirjattiin vastauksia yhteensä 224 kappaletta.
Kyselytutkimuksen perusteella suurin osa mainoksen huomioineista tilaajista oli eläkeläisiä, 154 henkilöä. Vain kaksi vastaajaa ilmoitti olleensa työtön, joka oli mainoskampanjan toivottu kohderyhmä. Vaikka toivottua yleisöä ei tavoitettu, koettiin mainoskampanja kuitenkin positiivisena ja Kauhavan kaupungista jäi suurimmalle osalle tilaajista positiivinen kuva.