Kuljetuslogistiikka-alan muutoksen johtaminen ja työhyvinvointi
Pynnö, Arto (2018)
Pynnö, Arto
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158236
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana oli Satakunnan koulutuskuntayhtymä Sataedu.
Ammatillisen koulutuksen reformi asettaa koulutuksen järjestäjät mittavien rakenteellisten ja taloudellisten muutosten eteen. Muutosprosessin johtaminen edellyttää opetushenkilöstön sitouttamista ja motivointia asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitkä ovat muutosprosessin kriittiset kohdat opetushenkilöstöstä koostuvan asiantuntijaorganisaation mielestä sekä miten prosessin johtaminen tulisi toteuttaa työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi. Selvityksen pohjalta luotiin asiantuntijaorganisaation muutoksen johtamisen malli.
Asiantuntijaorganisaation muutoksen johtamisen malli luotiin tutustumalla lähdekirjallisuuteen sekä haastattelemalla Sataedun kuljetuslogistiikka-alan opettajat sekä koulutuspäällikkö. Haastattelujen pohjana toimi asiantuntijaorganisaation johtamiseen ja työhyvinvointiin liittyviä teemoja. Tutkimuksen toteutustapa oli kvalitatiivinen.
Tutkimustulosten perusteella muutoksen johtamisessa on keskeistä avoin, vuorovaikutteinen viestintä. Luottamuksen saavuttaminen ja älyllinen stimulointi korostuvat asiantuntijaorganisaatiossa. Työhyvinvointi perustuu turvalliseen ja luottamukselliseen työympäristöön.
Avoimen, luottamuksellisen ja kaksisuuntaisen vuorovaikutuskulttuurin rakentaminen nousivat keskeisiksi kehittämiskohteiksi. Tunnistamalla muutosprosessin kriittiset kohdat, kehittämällä niitä ja ottamalla henkilöstö avoimesti ja aidosti mukaan prosessiin saavutetaan parempi lopputulos.
Ammatillisen koulutuksen reformi asettaa koulutuksen järjestäjät mittavien rakenteellisten ja taloudellisten muutosten eteen. Muutosprosessin johtaminen edellyttää opetushenkilöstön sitouttamista ja motivointia asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitkä ovat muutosprosessin kriittiset kohdat opetushenkilöstöstä koostuvan asiantuntijaorganisaation mielestä sekä miten prosessin johtaminen tulisi toteuttaa työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi. Selvityksen pohjalta luotiin asiantuntijaorganisaation muutoksen johtamisen malli.
Asiantuntijaorganisaation muutoksen johtamisen malli luotiin tutustumalla lähdekirjallisuuteen sekä haastattelemalla Sataedun kuljetuslogistiikka-alan opettajat sekä koulutuspäällikkö. Haastattelujen pohjana toimi asiantuntijaorganisaation johtamiseen ja työhyvinvointiin liittyviä teemoja. Tutkimuksen toteutustapa oli kvalitatiivinen.
Tutkimustulosten perusteella muutoksen johtamisessa on keskeistä avoin, vuorovaikutteinen viestintä. Luottamuksen saavuttaminen ja älyllinen stimulointi korostuvat asiantuntijaorganisaatiossa. Työhyvinvointi perustuu turvalliseen ja luottamukselliseen työympäristöön.
Avoimen, luottamuksellisen ja kaksisuuntaisen vuorovaikutuskulttuurin rakentaminen nousivat keskeisiksi kehittämiskohteiksi. Tunnistamalla muutosprosessin kriittiset kohdat, kehittämällä niitä ja ottamalla henkilöstö avoimesti ja aidosti mukaan prosessiin saavutetaan parempi lopputulos.