Aukioloaikojen vapautumisen vaikutukset asiakkaisiin, työntekijöihin ja yritykseen
Kallionpää, Tuomas (2018)
Kallionpää, Tuomas
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158227
Tiivistelmä
Kauppojen aukioloajat ovat vapautuneet vuonna 2016, ja sen seurauksena useat yritykset ovat muuttaneet aukioloaikojaan. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Seinäjoen Halpa-Hallin aukioloaikojen muutokset ovat vaikuttaneet kuluttajiin, työntekijöihin ja itse yritykseen.
Opinnäytetyön alussa käydään läpi työn taustaa sekä viitekehystä. Kerrotaan tutkimusongelma ja siihen liittyvät kysymykset sekä avataan hieman opinnäytetyön etenemistä. Tämän jälkeen esittelyssä on tutkimuskohde eli Halpa-Halli-ketju sekä Seinäjoen myymälä. Lopuksi käydään läpi aukioloaikojen muutokset Seinäjoen myymälässä.
Teoriaosuudessa käsitellään kaupan alaa yleisellä tasolla, mikä koostuu kaupankäynnin historiasta, kauppojen tehtävistä ja rooleista, kilpailutilanteesta ja palvelun laadusta sekä tulevaisuuden näkymistä kaupan alalla. Tutkimus perustuu Grönroosin (2015) luomaan palvelun laadun kuiluanalyysimalliin.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu asiakkaille, henkilökunnalle ja myymälä-päällikölle tehdyistä kyselyistä. Kyselylomakkeisiin vastasi 38 asiakasta, 13 työntekijää ja myymäläpäällikkö. Tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisella että kvalitatiivisella menetelmällä, sillä kyselylomakkeiden määrällisten mittareiden lisäksi kyselyt sisälsivät avoimia kysymyksiä aukioloaikojen muutoksiin liittyen. Kyselylomakkeiden tavoitteena oli selvittää, mitä mieltä asiakkaat ja työntekijät ovat muutoksista ja miten ne ovat heihin henkilökohtaisesti vaikuttaneet. Seinäjoen Halpa-Hallin myymäläpäällikölle tehdyssä kyselyssä paneuduttiin aukioloaikojen muutoksien onnistumiseen ja muutosten liiketoiminnallisiin vaikutuksiin.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että asiakkaat ja työntekijät ovat yleisellä tasolla tyytyväisiä nykyisiin aukioloaikoihin. Joidenkin asiakkaiden mielestä esimerkiksi pyhäpäivisin viikolla myymälä voisi olla suljettuna. Työntekijöiden keskuudessa huomio kiinnittyi lauantai-iltoihin, sillä työntekijöitä on silloin liian vähän. Yrityksen johdon näkemys muutoksiin on ollut positiivinen, sillä myynti on kasvanut sekä asiakasmäärät lisääntyneet.
Opinnäytetyön alussa käydään läpi työn taustaa sekä viitekehystä. Kerrotaan tutkimusongelma ja siihen liittyvät kysymykset sekä avataan hieman opinnäytetyön etenemistä. Tämän jälkeen esittelyssä on tutkimuskohde eli Halpa-Halli-ketju sekä Seinäjoen myymälä. Lopuksi käydään läpi aukioloaikojen muutokset Seinäjoen myymälässä.
Teoriaosuudessa käsitellään kaupan alaa yleisellä tasolla, mikä koostuu kaupankäynnin historiasta, kauppojen tehtävistä ja rooleista, kilpailutilanteesta ja palvelun laadusta sekä tulevaisuuden näkymistä kaupan alalla. Tutkimus perustuu Grönroosin (2015) luomaan palvelun laadun kuiluanalyysimalliin.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu asiakkaille, henkilökunnalle ja myymälä-päällikölle tehdyistä kyselyistä. Kyselylomakkeisiin vastasi 38 asiakasta, 13 työntekijää ja myymäläpäällikkö. Tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisella että kvalitatiivisella menetelmällä, sillä kyselylomakkeiden määrällisten mittareiden lisäksi kyselyt sisälsivät avoimia kysymyksiä aukioloaikojen muutoksiin liittyen. Kyselylomakkeiden tavoitteena oli selvittää, mitä mieltä asiakkaat ja työntekijät ovat muutoksista ja miten ne ovat heihin henkilökohtaisesti vaikuttaneet. Seinäjoen Halpa-Hallin myymäläpäällikölle tehdyssä kyselyssä paneuduttiin aukioloaikojen muutoksien onnistumiseen ja muutosten liiketoiminnallisiin vaikutuksiin.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että asiakkaat ja työntekijät ovat yleisellä tasolla tyytyväisiä nykyisiin aukioloaikoihin. Joidenkin asiakkaiden mielestä esimerkiksi pyhäpäivisin viikolla myymälä voisi olla suljettuna. Työntekijöiden keskuudessa huomio kiinnittyi lauantai-iltoihin, sillä työntekijöitä on silloin liian vähän. Yrityksen johdon näkemys muutoksiin on ollut positiivinen, sillä myynti on kasvanut sekä asiakasmäärät lisääntyneet.