Nuorten tunnetaidot ja reaktiivinen aggressiivisuus : Opas nuorten kanssa työskenteleville aikuiselle
Manninen, Niina; Myllyniemi, Susanna (2018)
Manninen, Niina
Myllyniemi, Susanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158210
Tiivistelmä
Nuorten tunnetaidot ovat tällä hetkellä ajankohtainen ja erityisesti kouluissa esillä oleva aihe. Osalla nuorista on tunnetaidoissa haasteita, jotka saattavat ilmetä reaktiivisena ag-gressiivisena käyttäytymisenä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaisilla menetelmillä voidaan tukea nuoren tunnetaitoja ja miten aikuinen voi toiminnallaan eh-käistä nuoren reaktiivista aggressiivista käyttäytymistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota Kukkulan koulun henkilökunnalle opas, joka sisältää menetelmiä nuoren tunnetai-tojen tukemiseen. Oppaan menetelmien avulla koulun henkilökunta voi auttaa nuorta tunnistamaan tunteet, jotka saattavat johtaa reaktiiviseen aggressiiviseen käyttäytymi-seen sekä auttaa nuorta löytämään uusia toimintamalleja haastaviin tilanteisiin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, jonka tuotoksena on opas. Aineistona käytetään aiempaa tutkimuskirjallisuutta aihealueeseen liittyen. Opinnäytetyössä rapor-toidaan oppaan tuottamisen prosessi, johon sovellettiin lineaarisen prosessimallin vai-heistusta.
Opas sisältää taustatietoa nuoren tunnetaidoista ja reaktiivisesta aggressiivisuudesta sekä suosituksia aikuisen toimintatavoista, jotka ovat olleet tuloksellisia nuoren aggressii-visen käyttäytymisen ehkäisyssä. Oppaaseen on koottu esimerkkejä harjoitteista, joiden avulla nuori oppii tunnistamaan ja tiedostamaan tunteensa ja saa uusia toimintamalleja tilanteisiin, jotka saattavat laukaista aggressiivista käyttäytymistä. Opas toteutettiin Po-werPoint- versiona, koska sitä on helppo käyttää tietotekniikan ansioista.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, jonka tuotoksena on opas. Aineistona käytetään aiempaa tutkimuskirjallisuutta aihealueeseen liittyen. Opinnäytetyössä rapor-toidaan oppaan tuottamisen prosessi, johon sovellettiin lineaarisen prosessimallin vai-heistusta.
Opas sisältää taustatietoa nuoren tunnetaidoista ja reaktiivisesta aggressiivisuudesta sekä suosituksia aikuisen toimintatavoista, jotka ovat olleet tuloksellisia nuoren aggressii-visen käyttäytymisen ehkäisyssä. Oppaaseen on koottu esimerkkejä harjoitteista, joiden avulla nuori oppii tunnistamaan ja tiedostamaan tunteensa ja saa uusia toimintamalleja tilanteisiin, jotka saattavat laukaista aggressiivista käyttäytymistä. Opas toteutettiin Po-werPoint- versiona, koska sitä on helppo käyttää tietotekniikan ansioista.