Ihmiskeskeinen valaistus : Yleisesti sekä kouluympäristöissä
Riihimäki, Aleksi (2018)
Riihimäki, Aleksi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158171
Tiivistelmä
Human Centric Lighting, Non-Image Forming Effects of Light, ihmiskeskeinen valaistus ja valon biologiset vaikutukset ovat kaikki termejä koskien valaistusta, jonka suunnittelun ja toteutuksen keskiössä on ihminen. Viime vuosina valon eri ominaisuuksien vaikutuksia ihmiseen on tutkittu yhä enenevissä määrin, mutta silti esimerkiksi näkyvän valon koko spektrin vaikutuksia ei vielä tarkkaan tunneta. Tällä hetkellä tilanne on onneksi kuitenkin se, että laajalti on herätty ymmärtämään käyttäjien hyvinvoinnin ja olosuhteiden merkitys myös valaistuksen ja sen suunnittelun osana.
Tämä opinnäytetyö tavoitteena oli koota kansainvälisiä tutkimuksia ihmiskeskeistä valaistusta koskien, painottuen erityisesti kouluympäristöissä toteutettuihin tutkimuksiin. Tutkimusraportteja on nykyisin jo melko paljon, joten valon eri ominaisuudet on huomioitu tutkimuksissa laajalti. Kootun tutkimustiedon perusteella tehtiin tutkimussuunnitelma sekä suunniteltiin valaistus esimerkkikohteeseen, joka on erityisluokka Alhoniityn koulussa Nokialla. Uudella valaistuksella pyritään edistämään luokan oppilaiden ja henkilökunnan hyvinvointia sekä mahdollisesti oppimistuloksia. Uuden valaistuksen mahdollisten vaikutusten arviointia varten on koottu myös ehdotuksia eri osa-alueista, joiden avulla valaistuksen vaikutuksia voidaan arvioida.
Tehdyn tutkimustyön perusteella selvisi, että aihe on herättänyt maailmalla laajalti kiinnostusta ja sen parissa riittää tekemistä vielä paljon tuleville vuosille. Lisäksi tekniikan kehittyminen avaa uusia sovellutusmahdollisuuksia ja tarjoaa näin ollen myös lisää tutkittavia osa-alueita. Näitä mahdollisia jatkotutkimusaiheita käsiteltiin tämän opinnäytetyön pohdintaosuudessa. On myös huomattavissa, että tutkimukset ovat alkaneet keskittyä yhä tarkemmin eri osa-alueille, kuten koulu-, työ-, terveydenhuolto-, kaupunki- ja kotiympäristöihin.
Tämä opinnäytetyö tavoitteena oli koota kansainvälisiä tutkimuksia ihmiskeskeistä valaistusta koskien, painottuen erityisesti kouluympäristöissä toteutettuihin tutkimuksiin. Tutkimusraportteja on nykyisin jo melko paljon, joten valon eri ominaisuudet on huomioitu tutkimuksissa laajalti. Kootun tutkimustiedon perusteella tehtiin tutkimussuunnitelma sekä suunniteltiin valaistus esimerkkikohteeseen, joka on erityisluokka Alhoniityn koulussa Nokialla. Uudella valaistuksella pyritään edistämään luokan oppilaiden ja henkilökunnan hyvinvointia sekä mahdollisesti oppimistuloksia. Uuden valaistuksen mahdollisten vaikutusten arviointia varten on koottu myös ehdotuksia eri osa-alueista, joiden avulla valaistuksen vaikutuksia voidaan arvioida.
Tehdyn tutkimustyön perusteella selvisi, että aihe on herättänyt maailmalla laajalti kiinnostusta ja sen parissa riittää tekemistä vielä paljon tuleville vuosille. Lisäksi tekniikan kehittyminen avaa uusia sovellutusmahdollisuuksia ja tarjoaa näin ollen myös lisää tutkittavia osa-alueita. Näitä mahdollisia jatkotutkimusaiheita käsiteltiin tämän opinnäytetyön pohdintaosuudessa. On myös huomattavissa, että tutkimukset ovat alkaneet keskittyä yhä tarkemmin eri osa-alueille, kuten koulu-, työ-, terveydenhuolto-, kaupunki- ja kotiympäristöihin.