Asiakastoiveet kuulluksi kehitysvammaisten työtoiminnassa : Kehittämistyö Monipalvelukeskus Savoset Mikkelissä
Puranen, Ada (2018)
Puranen, Ada
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158149
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää asiakastoiveiden kartoituslomake kehitys-vammaisten työtoimintaan. Kehitetyn lomakkeen tavoitteena on saada mahdollisimman monen asiakkaan ääni kuuluviin vahvistaen heidän osallisuuttaan. Asiakastoiveiden kar-toituslomakkeen avulla asiakkaat voivat ilmaista toiveensa työ- ja ryhmätoiminnasta.
Lomakkeen kehittämistä varten perustettiin työryhmä, johon kuuluivat kaksi asiakasta, Monipalvelukeskus Savoset Mikkelin kolme työvalmentajaa, Savon OTE-kärkihankkeen projektityöntekijä sekä opinnäytetyöntekijä. Kehittämistyö oli kvalitatiivinen, koska aineis-tonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Työryhmään osallistuville henkilöille järjestettiin teemahaastattelut, joissa selvitettiin työryhmän jäsenten näkemyksiä kehitettä-vän lomakkeen sisällöstä ja ulkonäöstä ennen varsinaista työryhmän tapaamista.
Varsinaista lomaketta kehitettiin työryhmässä, joka kokoontui neljä kertaa. Lomaketta läh-dettiin kehittämään haastatteluista saadun aineiston perusteella. Ensin suunniteltiin lo-makkeen ulkonäköä ja sitten lomakkeen sisältöä. Kun työryhmä oli saanut lomakkeen vii-meisteltyä, arvottiin satunnaisesti jokaiselta työosastolta viisitoista asiakasta testaamaan lomaketta. Työntekijät auttoivat lomakkeen täyttämisessä tarvittaessa. Lomakkeen testaa-misen jälkeen viisi satunnaisesti valittua lomaketta testannutta asiakasta osallistuivat ryhmäkeskusteluun. Ryhmäkeskustelussa selvitettiin lomaketta testanneiden asiakkaiden mielipidettä lomakkeen toimimisesta. Lomake toimi testausvaiheessa asiakkaiden sekä mukana testaamassa olleiden työntekijöiden mielestä, jonka jälkeen siitä tehtiin myös tab-let-versio. Kehittämistyön lopputuloksena saatiin aikaiseksi asiakastoiveiden kartoituslo-make, jossa on neljä hymiökysymystä, joihin vastataan hymiöiden avulla ja kaksi avointa kysymystä, joihin vastataan kirjoittamalla. Tämän opinnäytetyön hyödynsaajia ovat Moni-palvelukeskus Savoset Mikkelin työntekijät, jotka voivat kehittää toimintaansa entistä asia-kaslähtöisemmäksi, sekä muut Monipalvelukeskus Savosetin yksiköt, jotka voivat myös ottaa lomakkeen käyttöönsä.
Lomakkeen kehittämistä varten perustettiin työryhmä, johon kuuluivat kaksi asiakasta, Monipalvelukeskus Savoset Mikkelin kolme työvalmentajaa, Savon OTE-kärkihankkeen projektityöntekijä sekä opinnäytetyöntekijä. Kehittämistyö oli kvalitatiivinen, koska aineis-tonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Työryhmään osallistuville henkilöille järjestettiin teemahaastattelut, joissa selvitettiin työryhmän jäsenten näkemyksiä kehitettä-vän lomakkeen sisällöstä ja ulkonäöstä ennen varsinaista työryhmän tapaamista.
Varsinaista lomaketta kehitettiin työryhmässä, joka kokoontui neljä kertaa. Lomaketta läh-dettiin kehittämään haastatteluista saadun aineiston perusteella. Ensin suunniteltiin lo-makkeen ulkonäköä ja sitten lomakkeen sisältöä. Kun työryhmä oli saanut lomakkeen vii-meisteltyä, arvottiin satunnaisesti jokaiselta työosastolta viisitoista asiakasta testaamaan lomaketta. Työntekijät auttoivat lomakkeen täyttämisessä tarvittaessa. Lomakkeen testaa-misen jälkeen viisi satunnaisesti valittua lomaketta testannutta asiakasta osallistuivat ryhmäkeskusteluun. Ryhmäkeskustelussa selvitettiin lomaketta testanneiden asiakkaiden mielipidettä lomakkeen toimimisesta. Lomake toimi testausvaiheessa asiakkaiden sekä mukana testaamassa olleiden työntekijöiden mielestä, jonka jälkeen siitä tehtiin myös tab-let-versio. Kehittämistyön lopputuloksena saatiin aikaiseksi asiakastoiveiden kartoituslo-make, jossa on neljä hymiökysymystä, joihin vastataan hymiöiden avulla ja kaksi avointa kysymystä, joihin vastataan kirjoittamalla. Tämän opinnäytetyön hyödynsaajia ovat Moni-palvelukeskus Savoset Mikkelin työntekijät, jotka voivat kehittää toimintaansa entistä asia-kaslähtöisemmäksi, sekä muut Monipalvelukeskus Savosetin yksiköt, jotka voivat myös ottaa lomakkeen käyttöönsä.