Kansainvälinen osto- ja hankintatoiminta : Ostokomponenttien kokonaiskustannus Kiina vs. kotimaa Case Yritys X
Sysiaho, Raija (2018)
Sysiaho, Raija
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158127
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mistä eri kustannustekijöistä osto- ja hankintatoiminnan kokonaiskustannukset muodostuvat sekä miten niiden vaikutukset tulisi huomioida yrityksen kansainvälisessä osto- ja hankintatoiminnan päätöksissä. Tutkimuksen tavoitteena oli myös tuoda esille kohdeyrityksen avainhenkilöiden ajatuksia siitä, että hankintoja tehdään sekä kotimaasta että Kiinasta.
Tutkimuksen erilaisia kustannustekijöitä on tutkittu kahden vuoden pituiselta ajanjaksolta kahdelle eri hankittavalle komponentille. Komponenttihankintoja tehdään sekä kotimaasta että Kiinasta. Tutkimuksen menetelmänä on kustannusten laskentaa sekä kvalitatiivista tutkimusta että haastatteluita. Tutkimusaineiston keruu muodostui sekä välillisistä että välittömistä komponenttien hankintakustannuksista. Tutkimuksen aineistona käytin sekä sekundääri- että primäärilähdeaineistoa. Aineiston keräämisessä tutkin sekä osto- ja hankintatoimen käsitteitä että kansainvälisen kaupan käsitettä. Kohdeyrityksen avainhenkilöiden haastattelut suoritin teemahaastatteluina.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena esitin hankinnasta muodostuvia kustannuksia vertailtaessa sitä, kun hankinnat tehdään joko kotimaasta tai Kiinasta. Keskeisenä tuloksena toin esille hankintavaiheiden erilaisia kustannuksia. Tutkimustuloksista käy ilmi kustannusten suuruus eri hankinnan vaiheille. Tuloksina toin esille myös kohdeyrityksen avainhenkilöiden näkökantoja siihen että hankintoja tehdään sekä kotimaasta että Kiinasta.
Tutkimuksen erilaisia kustannustekijöitä on tutkittu kahden vuoden pituiselta ajanjaksolta kahdelle eri hankittavalle komponentille. Komponenttihankintoja tehdään sekä kotimaasta että Kiinasta. Tutkimuksen menetelmänä on kustannusten laskentaa sekä kvalitatiivista tutkimusta että haastatteluita. Tutkimusaineiston keruu muodostui sekä välillisistä että välittömistä komponenttien hankintakustannuksista. Tutkimuksen aineistona käytin sekä sekundääri- että primäärilähdeaineistoa. Aineiston keräämisessä tutkin sekä osto- ja hankintatoimen käsitteitä että kansainvälisen kaupan käsitettä. Kohdeyrityksen avainhenkilöiden haastattelut suoritin teemahaastatteluina.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena esitin hankinnasta muodostuvia kustannuksia vertailtaessa sitä, kun hankinnat tehdään joko kotimaasta tai Kiinasta. Keskeisenä tuloksena toin esille hankintavaiheiden erilaisia kustannuksia. Tutkimustuloksista käy ilmi kustannusten suuruus eri hankinnan vaiheille. Tuloksina toin esille myös kohdeyrityksen avainhenkilöiden näkökantoja siihen että hankintoja tehdään sekä kotimaasta että Kiinasta.