Modulaaristen peliympäristöjen suunnittelu ja luonti : Case: Sci-fi Corridor
Jalvas, Topi (2018)
Jalvas, Topi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158121
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia modulaarista suunnittelua ja sen käyttöä peliympäristöjen tuotannossa ja antaa yleiskuvaa modulaarisen suunnittelun perusteista ja modulaaristen peliympäristöjen tuotannon eri työvaiheista. Rajauksena opinnäytetyössä keskitytään pääasiassa modulaaristen peliympäristöjen työnkulkuun ja jätetään suorituskyvyn optimointi vähemmälle huomiolle. Työssä pyritään myös selventämään peliympäristöihin erikoistuvien peliartistien eli environment artistien roolia pelialalla. Opinnäytetyöllä ei ole tilaajaa, vaan se tehtiin tekijän oppimisen tukemiseksi.
Teoriaosuudessa tutkitaan ensin environment artistin roolia pelialalla selventämällä niiden työroolit ja erot kenttäsuunnittelijoihin. Sen jälkeen syvennytään modulaarisuuteen ja siihen mitä se tarkoittaa, miksi sitä käytetään pelituotannossa ja mitä sen perusteisiin kuuluu sekä miten saadaan rikottua peliympäristöjen modulaarisuutta.
Käytännön osuudessa käydään läpi opinnäytetyön pohjalta tehtyä projektityötä ja sen eri vaiheita. Teoriaosuuden tietoa käyttämällä suunnitellaan, mallinnetaan ja teksturoidaan modulaarisia 3D-malleja, joita monistamalla saadaan aikaan yksinkertainen, mutta mielenkiintoinen peliympäristö. Työssä käytetään seuraavia ohjelmia: Maya, Substance Painter, Xnormal, Photoshop ja Unreal Engine 4.
Osana opinnäytetyön rajausta käytännön osuudessa tehtävä peliympäristö suunnataan PC:lle ja uudemmille pelikonsoleille, joten mobiililaitteille tarvittavaa optimointia ei käydä työssä läpi. Teoriaosuuden periaatteet soveltuvat kaikenlaisiin pelituotantoihin, mutta käytännön osuudessa käytävät työvaiheet poikkeavat hieman mobiilipelien tuotantoprosessista.
Aihetta tarkastellaan 3D-graafikon näkökulmasta ja tutkielma on suunnattu peliympäristöjen valmistuksesta kiinnostuneille aloitteleville sekä myös kokeneille pelialan ja 3D-alan opiskelijoille. Lukijalta odotetaan 3D-mallintamisen ja teksturoimisen perusteita.
Teoriaosuudessa tutkitaan ensin environment artistin roolia pelialalla selventämällä niiden työroolit ja erot kenttäsuunnittelijoihin. Sen jälkeen syvennytään modulaarisuuteen ja siihen mitä se tarkoittaa, miksi sitä käytetään pelituotannossa ja mitä sen perusteisiin kuuluu sekä miten saadaan rikottua peliympäristöjen modulaarisuutta.
Käytännön osuudessa käydään läpi opinnäytetyön pohjalta tehtyä projektityötä ja sen eri vaiheita. Teoriaosuuden tietoa käyttämällä suunnitellaan, mallinnetaan ja teksturoidaan modulaarisia 3D-malleja, joita monistamalla saadaan aikaan yksinkertainen, mutta mielenkiintoinen peliympäristö. Työssä käytetään seuraavia ohjelmia: Maya, Substance Painter, Xnormal, Photoshop ja Unreal Engine 4.
Osana opinnäytetyön rajausta käytännön osuudessa tehtävä peliympäristö suunnataan PC:lle ja uudemmille pelikonsoleille, joten mobiililaitteille tarvittavaa optimointia ei käydä työssä läpi. Teoriaosuuden periaatteet soveltuvat kaikenlaisiin pelituotantoihin, mutta käytännön osuudessa käytävät työvaiheet poikkeavat hieman mobiilipelien tuotantoprosessista.
Aihetta tarkastellaan 3D-graafikon näkökulmasta ja tutkielma on suunnattu peliympäristöjen valmistuksesta kiinnostuneille aloitteleville sekä myös kokeneille pelialan ja 3D-alan opiskelijoille. Lukijalta odotetaan 3D-mallintamisen ja teksturoimisen perusteita.