Koulukuraattorien näkökulmia Elämäni pelistä
Sanaksenaho, Sampsa; Heikkinen, Joona (2018)
Sanaksenaho, Sampsa
Heikkinen, Joona
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148116
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa ennaltaehkäisevän nuorisotyön ammattilaisen kokemuksia Elämäni peli – hyötypelin käyttämisestä ennaltaehkäisevän nuorisotyön apuvälineenä. Tavoitteena on tuottaa laadullista tietoa Elämäni pelin käytettävyydestä apuvälineenä ennaltaehkäisevän nuorisotyön ammattilaisen ja nuoren välillä.
Teoreettinen viitekehys opinnäytetyön taustalla koostuu hyötypelejä käsittelevästä kirjallisuudesta ja tutkimuksista sekä nuorten elämänhallintaa ja koulukuraattorin työtä käsittelevästä teoriasta. Tutkimukseen osallistui kolme Kainuun alueen koulukuraattoria, jotka työskentelevät toisen asteen oppilaitoksissa opiskelevien nuorten parissa. Annoimme Elämäni pelin heidän käyttöönsä ja he saivat hyödyntää peliä itse nuorten kanssa vastaanotollaan. Haastattelimme sitten koulukuraattoreita heidän kokemuksistaan ja näkö-kulmistaan Elämäni peliin liittyen.
Tuloksista käy ilmi, että peli toimii ennaltaehkäisevän nuorisotyön ammattilaisen ja nuoren välisessä hoitosuhteessa hyvänä keskustelunherättäjänä nuoren elämänhallintaan liittyen. Ennaltaehkäisevän nuorisotyön ammattilaiset kokevat Elämäni pelin hyödylliseksi työvälineeksi keskustelun herättämisen ja kommunikaation työvälineenä nuoren kanssa. Elämäni peli toimii parhaiten keskustelunherättäjänä nuoren kanssa, jolla on vaikeuksia ilmaista itseään tai kun motivaatio keskusteluun on vähäinen.
Teoreettinen viitekehys opinnäytetyön taustalla koostuu hyötypelejä käsittelevästä kirjallisuudesta ja tutkimuksista sekä nuorten elämänhallintaa ja koulukuraattorin työtä käsittelevästä teoriasta. Tutkimukseen osallistui kolme Kainuun alueen koulukuraattoria, jotka työskentelevät toisen asteen oppilaitoksissa opiskelevien nuorten parissa. Annoimme Elämäni pelin heidän käyttöönsä ja he saivat hyödyntää peliä itse nuorten kanssa vastaanotollaan. Haastattelimme sitten koulukuraattoreita heidän kokemuksistaan ja näkö-kulmistaan Elämäni peliin liittyen.
Tuloksista käy ilmi, että peli toimii ennaltaehkäisevän nuorisotyön ammattilaisen ja nuoren välisessä hoitosuhteessa hyvänä keskustelunherättäjänä nuoren elämänhallintaan liittyen. Ennaltaehkäisevän nuorisotyön ammattilaiset kokevat Elämäni pelin hyödylliseksi työvälineeksi keskustelun herättämisen ja kommunikaation työvälineenä nuoren kanssa. Elämäni peli toimii parhaiten keskustelunherättäjänä nuoren kanssa, jolla on vaikeuksia ilmaista itseään tai kun motivaatio keskusteluun on vähäinen.