Markkinatutkimus aloittavalle yksityiselle sosiaali- ja terveysalan yritykselle
Kuisma, Sanna (2018)
Kuisma, Sanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148077
Tiivistelmä
Tämän markkinatutkimuksen avulla selvitettiin, onko yksityiselle neuvolalle kysyntää Tampereen seudulla. Toimeksianto tutkimukselle tuli kahdelta yksityishenkilöltä, joilla oli tarkoituksena perustaa tämänkaltainen yritys. Perustettavan yrityksen tavoitteena oli olla mahdollisimman laadukas. Kohderyhmänä oli neuvolapalveluita käyttäneet henkilöt. Tutkimuksessa käytettiin ei-satunnaista otantamenetelmää. Tutkimuksessa käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää. Keruumenetelmänä käytettiin informoitua paperista kyselylomaketta.
Tutkimuksen aineisto analysoitiin tilasto- ja taulukkolaskentaohjelmien avulla. Vastauksia analysoitiin käsitellen kaikkia vastaajia yhtenä ryhmänä ja osaryhmissä esimerkiksi perhekoon mukaan.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että ainoastaan neuvolapalveluihin erikoistunutta yksityissektorilla toimivaa yritystä ei ole kannattavaa perustaa. Vaikka nykyisiin neuvolapalveluihin oltiin myös tyytymättömiä, eivät kuluttajat olleet valmiita maksamaan palveluista siten, että toiminta olisi kannattavaa yrittäjälle.
Tutkimukseen vastanneet arvostivat neuvolatoiminnassa eniten palveluita ja asioita, jotka ovat saatavilla kunnallisilta toimijoilta. Erityisesti arvostettiin osaamista, henkilökohtaista ja yksilöllistä palvelua sekä rutiiniultraäänitutkimusta. Suurin osa vastaajista oli tyytyväisiä kunnallisiin neuvolapalveluihin puhelinpalvelua lukuun ottamatta.
Vain harva oli käyttänyt tai kuullut yksityisistä neuvolapalveluista. Eniten yksityisiä neuvolapalveluita olivat käyttäneet 30–35-vuotiaat ja pienet perheet. Lapsettomat tai raskaana olevat olivat kiinnostuneempia yksityisistä neuvolapalveluista kuin jo lapsen/lapsia saaneet. Kotitalouksien ansiotulot eivät vaikuttaneet merkittävästi tutkimustuloksiin.
Tutkimuksen aineisto analysoitiin tilasto- ja taulukkolaskentaohjelmien avulla. Vastauksia analysoitiin käsitellen kaikkia vastaajia yhtenä ryhmänä ja osaryhmissä esimerkiksi perhekoon mukaan.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että ainoastaan neuvolapalveluihin erikoistunutta yksityissektorilla toimivaa yritystä ei ole kannattavaa perustaa. Vaikka nykyisiin neuvolapalveluihin oltiin myös tyytymättömiä, eivät kuluttajat olleet valmiita maksamaan palveluista siten, että toiminta olisi kannattavaa yrittäjälle.
Tutkimukseen vastanneet arvostivat neuvolatoiminnassa eniten palveluita ja asioita, jotka ovat saatavilla kunnallisilta toimijoilta. Erityisesti arvostettiin osaamista, henkilökohtaista ja yksilöllistä palvelua sekä rutiiniultraäänitutkimusta. Suurin osa vastaajista oli tyytyväisiä kunnallisiin neuvolapalveluihin puhelinpalvelua lukuun ottamatta.
Vain harva oli käyttänyt tai kuullut yksityisistä neuvolapalveluista. Eniten yksityisiä neuvolapalveluita olivat käyttäneet 30–35-vuotiaat ja pienet perheet. Lapsettomat tai raskaana olevat olivat kiinnostuneempia yksityisistä neuvolapalveluista kuin jo lapsen/lapsia saaneet. Kotitalouksien ansiotulot eivät vaikuttaneet merkittävästi tutkimustuloksiin.