Jakeluvaraston lähetystoiminnan läpimenon kehittäminen
Jokinen, Mika (2018)
Jokinen, Mika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148070
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla olivat Valio Oy Jyväskylän lähetystoiminnan läpimenoon liittyvät ongelmat, jotka vaikuttivat yksikön toimitusvarmuuteen ja -aikatauluihin. Tehtävänä oli parantaa jakeluvaraston lähetysprosessia, niin että päästäisiin yrityksen suorituskykymittareiden tavoitteisiin. Prosessin tärkeimmät laadun suorituskykymittarit ovat toimitusvarmuus ja virheettömyys. Prosessin tehokkuutta mitataan jakelun odotustuntien avulla.
Haasteet yrityksen toimitusaikatauluissa alkoivat organisaatiomuutosten jälkeen syksyllä 2015. Yrityksen lähetystoiminta keskitettiin neljästä jakeluvarastosta kolmeen jakeluvarastoon. Seurauksena asiakkaiden ja toimitettavien tilausrivien määrät kasvoivat. Kiristyneet aikataulut ja materiaalivirran kasvu aiheuttivat haasteita toimitusprosessissa ja sen läpimenossa.
Lähetysprosessin nykytila ja sen haasteet selvitettiin prosessin työntekijöille ja esimiehille laadituilla kyselyillä (survey-tutkimus). Kyselyiden tuloksia tarkennettiin kenttätutkimuksen eli ”prosessikävelyn” avulla. Lisäksi tietoja kerättiin yrityksen keräilyjärjestelmän tietokannasta.
Saatujen tutkimustulosten avulla ja teoriaosuuden työkaluja hyödyntäen, prosessiin tehtiin kehittämistoimenpiteitä. Näistä merkittävimpiä olivat läpivirtauksen tasaaminen ja prosessin vaiheiden parempi yhteensovittaminen. Keräily- ja lastausaikataulut synkronoitiin hitaimman prosessivaiheen mukaan. Kuorman muodostuksen ohjeita ja prosessin toimintatapoja kehitettiin sekä standardoitiin.
Toimenpiteiden tuloksia verrattiin yrityksen suorituskykymittareiden avulla prosessin lähtötilanteeseen. Lähetysprosessin aikatauluissa esiintyvä vaihtelu pieneni huomattavasti. Odotustuntien määrä laski kolmannekseen vuoden vertailuajanjaksolla. Toiminta kehittyi myös muilla suorituskykymittareilla (toimitusvarmuus ja virheettömyys) mitattuna.
Haasteet yrityksen toimitusaikatauluissa alkoivat organisaatiomuutosten jälkeen syksyllä 2015. Yrityksen lähetystoiminta keskitettiin neljästä jakeluvarastosta kolmeen jakeluvarastoon. Seurauksena asiakkaiden ja toimitettavien tilausrivien määrät kasvoivat. Kiristyneet aikataulut ja materiaalivirran kasvu aiheuttivat haasteita toimitusprosessissa ja sen läpimenossa.
Lähetysprosessin nykytila ja sen haasteet selvitettiin prosessin työntekijöille ja esimiehille laadituilla kyselyillä (survey-tutkimus). Kyselyiden tuloksia tarkennettiin kenttätutkimuksen eli ”prosessikävelyn” avulla. Lisäksi tietoja kerättiin yrityksen keräilyjärjestelmän tietokannasta.
Saatujen tutkimustulosten avulla ja teoriaosuuden työkaluja hyödyntäen, prosessiin tehtiin kehittämistoimenpiteitä. Näistä merkittävimpiä olivat läpivirtauksen tasaaminen ja prosessin vaiheiden parempi yhteensovittaminen. Keräily- ja lastausaikataulut synkronoitiin hitaimman prosessivaiheen mukaan. Kuorman muodostuksen ohjeita ja prosessin toimintatapoja kehitettiin sekä standardoitiin.
Toimenpiteiden tuloksia verrattiin yrityksen suorituskykymittareiden avulla prosessin lähtötilanteeseen. Lähetysprosessin aikatauluissa esiintyvä vaihtelu pieneni huomattavasti. Odotustuntien määrä laski kolmannekseen vuoden vertailuajanjaksolla. Toiminta kehittyi myös muilla suorituskykymittareilla (toimitusvarmuus ja virheettömyys) mitattuna.