Aitoa kuntalaisosallisuutta etsimässä : Kuntalaiset mukaan Kempeleen kunnan vapaa-ajanpalveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen
Sinkkonen, Laura (2018)
Sinkkonen, Laura
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148025
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on Kempeleen kunnan sivistyspalvelujen alla toimivan Kempele Akatemian tilaama tutkimuksellinen kehittämistyö. Kempele Akatemia on melko uusi organisaatio, johon on yhdistetty Kempeleen kunnan vapaa-ajanpalvelut; kirjasto-, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopalvelut sekä Kempele Opisto.
Kehittämistyön tavoitteena oli lisätä Kempele Akatemian sekä kuntalaisten välistä vuorovaikutusta. Kehittämistyön aikana on kokeiltu erilaisia osallistavan tiedonkeruun menetelmiä ja pyritty selvittämään niiden toimivuutta vuorovaikutuskanavana palvelun tuottajan ja palvelun käyttäjien välillä. Kehittämis-työn tavoitteena on vuorovaikutuksen lisääntymisen myötä luoda Kempele Akatemialle aiempaa osal-listavampi toimintakulttuuri, jossa kuntalaiset ovat mukana kunnan vapaa-ajanpalveluiden suunnittelus-sa ja kehittämisessä.
Teoriapohjana kehittämistyössä on käytetty prosessiorientoitunutta, kokeilevaa ja osallistavaa kehittä-mistä. Työ sisältää vahvasti toimintatutkimuksen piirteitä. Kempele Akatemian ollessa melko uusi or-ganisaatio, kehittämistyötä leimaa myös uuden toimintakulttuurin luominen organisaation ollessa vah-vassa muutosprosessissa. Osallisuuden tulokulmaksi kuntalaisosallisuuden lisäksi nousi henkilöstön osallistaminen ja osallistuminen uusiin toimintatapoihin ja niiden luomiseen.
Tässä opinnäytetyössä avataan kokemuksia muun muassa työpajamenetelmän, asiakasraatitoiminnan ja palvelun käyttäjiä osallistavan rekrytoinnin hyödyntämisestä osallisuutta lisäävinä toimintatapoina kuntaorganisaatiossa. Tuloksia voivat hyödyntää niin muut julkiset organisaatiot kuin yksityinen tai kolmas sektorikin. Kokemukset ja tulokset tuovat uutta erityisesti vapaa-ajan sektorin toimijoille, sillä työtavoista löytyy aiemmin julkaistuja kokemuksia eniten sosiaali- ja terveyspalveluiden sektorilta.
Kehittämistyön tavoitteena oli lisätä Kempele Akatemian sekä kuntalaisten välistä vuorovaikutusta. Kehittämistyön aikana on kokeiltu erilaisia osallistavan tiedonkeruun menetelmiä ja pyritty selvittämään niiden toimivuutta vuorovaikutuskanavana palvelun tuottajan ja palvelun käyttäjien välillä. Kehittämis-työn tavoitteena on vuorovaikutuksen lisääntymisen myötä luoda Kempele Akatemialle aiempaa osal-listavampi toimintakulttuuri, jossa kuntalaiset ovat mukana kunnan vapaa-ajanpalveluiden suunnittelus-sa ja kehittämisessä.
Teoriapohjana kehittämistyössä on käytetty prosessiorientoitunutta, kokeilevaa ja osallistavaa kehittä-mistä. Työ sisältää vahvasti toimintatutkimuksen piirteitä. Kempele Akatemian ollessa melko uusi or-ganisaatio, kehittämistyötä leimaa myös uuden toimintakulttuurin luominen organisaation ollessa vah-vassa muutosprosessissa. Osallisuuden tulokulmaksi kuntalaisosallisuuden lisäksi nousi henkilöstön osallistaminen ja osallistuminen uusiin toimintatapoihin ja niiden luomiseen.
Tässä opinnäytetyössä avataan kokemuksia muun muassa työpajamenetelmän, asiakasraatitoiminnan ja palvelun käyttäjiä osallistavan rekrytoinnin hyödyntämisestä osallisuutta lisäävinä toimintatapoina kuntaorganisaatiossa. Tuloksia voivat hyödyntää niin muut julkiset organisaatiot kuin yksityinen tai kolmas sektorikin. Kokemukset ja tulokset tuovat uutta erityisesti vapaa-ajan sektorin toimijoille, sillä työtavoista löytyy aiemmin julkaistuja kokemuksia eniten sosiaali- ja terveyspalveluiden sektorilta.