Ajojärjestelyn kehittäminen Riihimäenkiito Oy:lle
Ruissalo, Samuli (2018)
Ruissalo, Samuli
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148021
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Riihimäenkiito Oy:n esittämästä halusta selvittää yritykselle ajojärjestelyn kehitysmahdollisuuksia. Tarkoitus oli löytää sopiva järjestelmä poistamaan paperisen ajojärjestelylistan ja siirtymään sähköiseen järjestelmään. Tutkimukseen valittiin kolme palveluntarjoajaa, joista yhtä päästiin kokeilemaan pilottijakson muodossa. Pilottijakson palveluntarjoaja oli Paetronics Oy ja järjestelmä Ecoweb. Kahta muuta palveluntarjoajaa tutkittiin vain kustannusten ja ominaisuuksien kannalta. Työn suunnittelu alkoi 2017 loppuvuodesta ja tutkimuksellinen työ alkoi tammikuussa 2018.
Tutkimuksessa vastataan kysymyksiin: Mitä sähköisen ajojärjestelyn tarjoavia yrityksiä on? Miten yritysten palvelut eroavat toisistaan? Mitkä ovat palveluiden kustannukselliset erot? Mitä hyötyä uusi järjestelmä tuo toimeksiantajalle? Työssä käytettiin kvalitatiivista tutki-musmenetelmää.
Projektissa tutkittiin alan kirjallisuutta ja artikkeleita sekä suoritettiin kysely koskien pilotti-jaksoon osallistuneiden kuljettajien ja ajojärjestelijöiden mielipiteitä uudesta järjestelmästä. Pilottijakson aikana tehtiin havaintoja ja esitettiin kehitysideoita palveluntarjoajalle.
Työssä selvitettiin pilottijakson aikana kyseisen järjestelmän soveltuvuutta toimeksiantajal-le. Jakson jälkeen tehtiin kysely kuljettajille ja ajojärjestelijöille järjestelmän toiminnasta ja soveltuvuudesta yritykselle. Työn loppuun tehtiin vielä yhteenveto tutkimuksen tuloksista ja tulosten antamien vastausten pohdintaa. Pilottijakson jälkeen tultiin siihen johtopäätökseen, että testattu järjestelmä soveltui toimeksiantajan tarpeisiin, muttei antanut tarpeeksi lisäarvoa yritykselle, jotta sen käyttöönottoa voitaisiin harkita. Järjestelmä jäi kaipaamaan useita ominaisuuksia, joita toimeksiantaja olisi halunnut. Työ kuitenkin antoi toimeksiantajalle selkeän kuvan ominaisuuksista, jota järjestelmä vaatisi, jotta sellainen voitaisiin ottaa yrityksessä käyttöön.
Työssä tultiin tutkittujen järjestelmien osalta siihen tulokseen, että uutta järjestelmää ei ollut järkevää hankkia.
Tutkimuksessa vastataan kysymyksiin: Mitä sähköisen ajojärjestelyn tarjoavia yrityksiä on? Miten yritysten palvelut eroavat toisistaan? Mitkä ovat palveluiden kustannukselliset erot? Mitä hyötyä uusi järjestelmä tuo toimeksiantajalle? Työssä käytettiin kvalitatiivista tutki-musmenetelmää.
Projektissa tutkittiin alan kirjallisuutta ja artikkeleita sekä suoritettiin kysely koskien pilotti-jaksoon osallistuneiden kuljettajien ja ajojärjestelijöiden mielipiteitä uudesta järjestelmästä. Pilottijakson aikana tehtiin havaintoja ja esitettiin kehitysideoita palveluntarjoajalle.
Työssä selvitettiin pilottijakson aikana kyseisen järjestelmän soveltuvuutta toimeksiantajal-le. Jakson jälkeen tehtiin kysely kuljettajille ja ajojärjestelijöille järjestelmän toiminnasta ja soveltuvuudesta yritykselle. Työn loppuun tehtiin vielä yhteenveto tutkimuksen tuloksista ja tulosten antamien vastausten pohdintaa. Pilottijakson jälkeen tultiin siihen johtopäätökseen, että testattu järjestelmä soveltui toimeksiantajan tarpeisiin, muttei antanut tarpeeksi lisäarvoa yritykselle, jotta sen käyttöönottoa voitaisiin harkita. Järjestelmä jäi kaipaamaan useita ominaisuuksia, joita toimeksiantaja olisi halunnut. Työ kuitenkin antoi toimeksiantajalle selkeän kuvan ominaisuuksista, jota järjestelmä vaatisi, jotta sellainen voitaisiin ottaa yrityksessä käyttöön.
Työssä tultiin tutkittujen järjestelmien osalta siihen tulokseen, että uutta järjestelmää ei ollut järkevää hankkia.