Autoverkkokauppa Suomessa
Käyhty, Kristian (2018)
Käyhty, Kristian
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148012
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin autoverkkokauppaa Suomessa. Työn tarkoituksena oli tehdä kattava selvitys autoverkkokaupasta ja siihen sovellettavasta lainsäädännöstä Suomessa.
Tutkimus toteutettiin teoriapainotteisena kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Teoriaosuudessa tutkittiin ensin autoverkkokauppaa Suomessa ja tämän jälkeen avattiin sitä sääntelevä lainsäädäntö. Teoriaosuudessa tuotiin esille Suomessa tällä hetkellä olevat autoverkkokauppaa harjoittavat yritykset. Lisäksi tutkittiin, menneisyydestä käsin, syitä suomalaisen autoverkkokaupan kehittymiselle ja autoverkkokaupan kasvusta aiheutuvia vaikutuksia, seuraamuksia, hyötyjä, haittoja ja ongelmia niin autokauppojen kuin kuluttajienkin näkökulmasta. Lainsäädännön tutkimuksen puolella tutkimuksen kohteena oli kuluttajansuojalaki ja pääasiallisesti sen etämyyntiä säätelevä 6 luku ja sen 5 luvussa olevat tavaran viivästystä ja virhettä koskevat lainsäädökset. Työn empiirisessä osuudessa analysoitiin vielä yksi kuluttajariitalautakunnan tapaus, neljälle autoalan yritykselle tehtyjen kyselyhaastattelujen vastaukset ja kahden autoverkkokaupan toimintaa ja sopimusehtoja.
Tutkimuksen tuloksena huomattiin, että autoverkkokauppa on Suomessa varsin uusi ilmiö ja alkuvaiheessa. Autoverkkokaupan kasvun vaikutuksina olivat palvelun muodon muuttuminen, autojen kotitoimitukset, oikeudelliset vaikutukset ja koko Suomen laajuinen myynti, joka oli myös hyöty. Keskeisinä hyötyinä olivat lisäksi alhaisemmat kustannukset ja edullisemmat hinnat. Keskeinen ongelma oli koeajon järjestäminen kunnolla. Lainsäädännön tutkimuksen puolella keskeisimmäksi seikaksi nousi sopimuksen peruuttamisoikeus.
Tutkimus toteutettiin teoriapainotteisena kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Teoriaosuudessa tutkittiin ensin autoverkkokauppaa Suomessa ja tämän jälkeen avattiin sitä sääntelevä lainsäädäntö. Teoriaosuudessa tuotiin esille Suomessa tällä hetkellä olevat autoverkkokauppaa harjoittavat yritykset. Lisäksi tutkittiin, menneisyydestä käsin, syitä suomalaisen autoverkkokaupan kehittymiselle ja autoverkkokaupan kasvusta aiheutuvia vaikutuksia, seuraamuksia, hyötyjä, haittoja ja ongelmia niin autokauppojen kuin kuluttajienkin näkökulmasta. Lainsäädännön tutkimuksen puolella tutkimuksen kohteena oli kuluttajansuojalaki ja pääasiallisesti sen etämyyntiä säätelevä 6 luku ja sen 5 luvussa olevat tavaran viivästystä ja virhettä koskevat lainsäädökset. Työn empiirisessä osuudessa analysoitiin vielä yksi kuluttajariitalautakunnan tapaus, neljälle autoalan yritykselle tehtyjen kyselyhaastattelujen vastaukset ja kahden autoverkkokaupan toimintaa ja sopimusehtoja.
Tutkimuksen tuloksena huomattiin, että autoverkkokauppa on Suomessa varsin uusi ilmiö ja alkuvaiheessa. Autoverkkokaupan kasvun vaikutuksina olivat palvelun muodon muuttuminen, autojen kotitoimitukset, oikeudelliset vaikutukset ja koko Suomen laajuinen myynti, joka oli myös hyöty. Keskeisinä hyötyinä olivat lisäksi alhaisemmat kustannukset ja edullisemmat hinnat. Keskeinen ongelma oli koeajon järjestäminen kunnolla. Lainsäädännön tutkimuksen puolella keskeisimmäksi seikaksi nousi sopimuksen peruuttamisoikeus.