Hoitotyön opiskelijoiden stressinhallinta : Oppitunti ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille
Kinnunen, Taija; Kinnunen, Saija (2018)
Kinnunen, Taija
Kinnunen, Saija
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147972
Tiivistelmä
Kun opiskelijat aloittavat uutta tutkintoa, opiskeluelämään liittyy uuteen ympäristöön totuttautumista, itsenäistymistä, taloudellisten asioiden huolehtimista sekä päätöksen tekoa. Tämä vaatii opiskelijoilta hyviä voimavaroja ja stressinsietokykyä. Stressi on normaalia ja usein opiskelijalle hyödyllistä. Pitkittyessään stressi voi aiheuttaa vakaviakin terveysongelmia. Stressi voi ilmetä fyysisinä muutoksina kehossa, psyykkisenä oireiluna ja jopa käyttäytymisen muuttumisena. Stressin kokeminen on yleistä etenkin sairaanhoitajaopiskelijoiden keskuudessa. Sairaanhoitajatutkinto edellyttää opiskelijoilta monia taitoja. Ammattikorkeakoulussa suoritettavaan sairaanhoitajatutkintoon kuuluvat tentit, tutkimustyöt, harjoittelut sekä kliiniset harjoittelut.
Opinnäytetyön tarkoitus oli edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden terveyttä ja hyvinvointia. Tavoite oli antaa konkreettisia stressinhallintakeinoja, jotka sisällytetään osaksi opintoja. Tehtävä oli pitää oppitunti stressinhallintakeinoista ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille. Saatu kirjallinen palaute oppitunnista oli pääosin positiivista. Parannusehdotuksena palautteissa oli motivoida ryhmää enemmän ja sisällyttää enemmän toiminnallisuutta oppituntiin. Stressinhallintakeinot koettiin hyödyllisinä ja auttoi pohtimaan omien stressin hallintakeinojen toimivuutta.
Jatkokehitysideana on suunnata stressinhallintakeinot eri alan opiskelijoille, valmistuville opiskelijoille tai valmistuneille sairaanhoitajille työhyvinvoinnin edistämiseksi.
Opinnäytetyön tarkoitus oli edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden terveyttä ja hyvinvointia. Tavoite oli antaa konkreettisia stressinhallintakeinoja, jotka sisällytetään osaksi opintoja. Tehtävä oli pitää oppitunti stressinhallintakeinoista ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille. Saatu kirjallinen palaute oppitunnista oli pääosin positiivista. Parannusehdotuksena palautteissa oli motivoida ryhmää enemmän ja sisällyttää enemmän toiminnallisuutta oppituntiin. Stressinhallintakeinot koettiin hyödyllisinä ja auttoi pohtimaan omien stressin hallintakeinojen toimivuutta.
Jatkokehitysideana on suunnata stressinhallintakeinot eri alan opiskelijoille, valmistuville opiskelijoille tai valmistuneille sairaanhoitajille työhyvinvoinnin edistämiseksi.