Ensiksi on hymy : teatterilähtöiset menetelmät maahanmuuttajan kotoutumisen tukena
Pyy, Kerttu (2018)
Pyy, Kerttu
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147930
Tiivistelmä
Opinnäytetyö pyrkii tutkimaan sekä avaamaan teatterilähtöisten menetelmien mahdollisuuksia maahanmuuttajan kotouttamisessa. Opinnäytetyö tarkastelee maahanmuuttajan kotouttamisesta teatteri-ilmaisun ohjaajan näkökulmasta. Opinnäytetyön lähtökohtana ovat kirjoittajan omat kokemukset, maahanmuuttajille toimintaa ohjanneiden ohjaajien haastattelut sekä kirjallinen aineisto. Tutkielmaan haastateltiin useaa teatterialan ammattilaista sekä yhteisöpedagogia, joilla on kokemusta maahanmuuttajien kanssa työskentelystä. Haastatteluiden lisäksi työssä on hyödynnetty erilasia kotouttamiseen, kielitaitoon ja monikulttuurisuuteen liittyvää lähdekirjallisuutta.
Tutkielma pyrkii ymmärtämään niitä lähtökohtia, joista maahanmuuttajat tulevat suomalaiseen yhteiskuntaan – minkälaisten haasteiden ja tarpeiden äärellä he ovat sekä miten teatterilähtöisillä menetelmillä voidaan vastata näihin haasteisiin ja tarpeisiin. Työ paneutuu kysymyksiin yhteisestä kielestä sekä yhteisen kielen puuttumisesta. Se avaa kulttuurin tuomia lähtökohtia yhteiselle työskentelylle sekä osallisuuden ja näkymisen kokemuksia yhteiskunnassa osana kotoutumisprosessia.
Johtopäätöksinä havaittiin, että teatterilähtöisillä menetelmillä on hyvät mahdollisuudet edistää kohtaamista kantasuomalaisten ja maahanmuuttajien välillä. Opinnäytetyön tuloksia ei voida kuitenkaan pitää yleispätevinä vaan tekijänsä tämänhetkisenä kokemukseen perustuvana tulkintana aiheesta.
Teatterin toiminnallisuus ja elämyksellisyys tarjoavat monenlaisia tapoja olla vuorovaikutuksessa ja mahdollisuuksia myös ”yhteisille kielille”. Toiminnallisuus on myös tärkeässä osassa uuden kielen opettelussa. Osallisuuden ja kielitaidon kehityksen voidaan nähdä kulkevan käsi kädessä kotoutumisprosessissa. Opinnäytetyö nostaa esille myös näkemisen, tunnistamisen ja arvostamisen merkityksen monikulttuurisessa yhteistyössä.
Tutkielma pyrkii ymmärtämään niitä lähtökohtia, joista maahanmuuttajat tulevat suomalaiseen yhteiskuntaan – minkälaisten haasteiden ja tarpeiden äärellä he ovat sekä miten teatterilähtöisillä menetelmillä voidaan vastata näihin haasteisiin ja tarpeisiin. Työ paneutuu kysymyksiin yhteisestä kielestä sekä yhteisen kielen puuttumisesta. Se avaa kulttuurin tuomia lähtökohtia yhteiselle työskentelylle sekä osallisuuden ja näkymisen kokemuksia yhteiskunnassa osana kotoutumisprosessia.
Johtopäätöksinä havaittiin, että teatterilähtöisillä menetelmillä on hyvät mahdollisuudet edistää kohtaamista kantasuomalaisten ja maahanmuuttajien välillä. Opinnäytetyön tuloksia ei voida kuitenkaan pitää yleispätevinä vaan tekijänsä tämänhetkisenä kokemukseen perustuvana tulkintana aiheesta.
Teatterin toiminnallisuus ja elämyksellisyys tarjoavat monenlaisia tapoja olla vuorovaikutuksessa ja mahdollisuuksia myös ”yhteisille kielille”. Toiminnallisuus on myös tärkeässä osassa uuden kielen opettelussa. Osallisuuden ja kielitaidon kehityksen voidaan nähdä kulkevan käsi kädessä kotoutumisprosessissa. Opinnäytetyö nostaa esille myös näkemisen, tunnistamisen ja arvostamisen merkityksen monikulttuurisessa yhteistyössä.