Linja-autoyritys digitalisoituvassa yhteiskunnassa
Lehtomäki, Marko (2018)
Lehtomäki, Marko
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147901
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Matka-Make Oy. Opinnäytetyön tekijä Marko Lehtomäki on toiminut pienen oululaisen linja-autoyrityksen Matka-Make Oy:n yrittäjänä vuodesta 2011 alkaen. Yritys tarjoaa tilausajoja Oulun alueelta alkaviin tilausajoihin, kuljettajavuokrausta muihin linja-autoyrityksiin ja saunatilan vuokrausta.
Työn tavoitteena on tutkia ja kehittää Matka-Make Oy:n digitalisaatiota asiakkaan palvelupolun ja yrityksen prosessien eri vaiheissa. Kehitystyön tavoitteena on asiakaspalvelun parantaminen, kaluston kunnossapidon seurannan parantaminen ja sitä myötä turvallisuuden parantaminen, taloushallinnon automatisointi ja sisäisen, sekä ulkoisen viestinnän kehittäminen. Tavoitteena on myös, että asiakaskokemus ja henkilöstön tyytyväisyys yrityksen eri toimintoihin paranevat entisestään.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvataan, mitä digitalisaatio tarkoittaa käsitteenä ja mitä digitalisaatio on nykyään Suomessa, sekä perehtyy digitalisaatioon liiketoiminnan näkökulmasta. Digitaalisista teknologioista esitellään pilvipalvelut, sosiaalinen media, Big Data, IoT-teknologia, analytiikka ja mobiiliteknologia. Teoriaosuuden aineistot on kerätty internet-lähteistä. Yrityksen toimintoja syvennytään tutkimaan liiketoimintaprosessien ja asiakkaan palvelupolun kannalta ja etsimään kehityskohteita niiden kautta.
Päätuloksena voidaan sanoa, että Matka-Make Oy:n digitalisaatiosta on saatu ajantasainen läpileikkauskuva ja teorian, asiakaspolun ja prosessien kautta on pystytty tunnistamaan kehitettäviä kohteita. Kehitystyötä on tehty pitkään ja sitä jatketaan koko ajan. Asiakas tavoittaa Matka-Make Oy:n Googlen, tilausajot.net-kilpailutussivuston, responsiivisten kotisivujen, sosiaalisen median ja mobiililaitteiden avulla. Uudehkon kaluston kunnossapitoa ja sijaintia seurataan uuden digitaalisen työkalun avulla ja useat käytössä olevat mobiilisovellukset lisäävät turvallisuutta, ennaltaehkäisevät onnettomuuksia ja parantavat asiakaspalvelua. Taloushallinto-ohjelman uusia toiminnallisuuksia on otettu käyttöön ja uusia työkaluja kehitetään Buutti Oy:n ylläpitämässä ohjelmointi-kerhossa.
Opinnäytetyö on hyödynnettävissä myös tulevaisuudessa. Asiakkaan palvelupolkua ja liiketoimintaprosesseja analysoimalla voidaan jatkotoimenpiteitä suunnitella paremmin. Palvelun tavoitettavuusvaihetta voisi esimerkiksi kehittää upottamalla reaaliaikainen tilausajokalenteri yrityksen internetsivuille. Sivuilla voisi olla hinnasto-ohjelma, johon asiakas voisi syöttää matkan tai saunavarauksen tiedot ja saada heti ainakin suuntaa antavan hinta-arvion.
Työn tavoitteena on tutkia ja kehittää Matka-Make Oy:n digitalisaatiota asiakkaan palvelupolun ja yrityksen prosessien eri vaiheissa. Kehitystyön tavoitteena on asiakaspalvelun parantaminen, kaluston kunnossapidon seurannan parantaminen ja sitä myötä turvallisuuden parantaminen, taloushallinnon automatisointi ja sisäisen, sekä ulkoisen viestinnän kehittäminen. Tavoitteena on myös, että asiakaskokemus ja henkilöstön tyytyväisyys yrityksen eri toimintoihin paranevat entisestään.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvataan, mitä digitalisaatio tarkoittaa käsitteenä ja mitä digitalisaatio on nykyään Suomessa, sekä perehtyy digitalisaatioon liiketoiminnan näkökulmasta. Digitaalisista teknologioista esitellään pilvipalvelut, sosiaalinen media, Big Data, IoT-teknologia, analytiikka ja mobiiliteknologia. Teoriaosuuden aineistot on kerätty internet-lähteistä. Yrityksen toimintoja syvennytään tutkimaan liiketoimintaprosessien ja asiakkaan palvelupolun kannalta ja etsimään kehityskohteita niiden kautta.
Päätuloksena voidaan sanoa, että Matka-Make Oy:n digitalisaatiosta on saatu ajantasainen läpileikkauskuva ja teorian, asiakaspolun ja prosessien kautta on pystytty tunnistamaan kehitettäviä kohteita. Kehitystyötä on tehty pitkään ja sitä jatketaan koko ajan. Asiakas tavoittaa Matka-Make Oy:n Googlen, tilausajot.net-kilpailutussivuston, responsiivisten kotisivujen, sosiaalisen median ja mobiililaitteiden avulla. Uudehkon kaluston kunnossapitoa ja sijaintia seurataan uuden digitaalisen työkalun avulla ja useat käytössä olevat mobiilisovellukset lisäävät turvallisuutta, ennaltaehkäisevät onnettomuuksia ja parantavat asiakaspalvelua. Taloushallinto-ohjelman uusia toiminnallisuuksia on otettu käyttöön ja uusia työkaluja kehitetään Buutti Oy:n ylläpitämässä ohjelmointi-kerhossa.
Opinnäytetyö on hyödynnettävissä myös tulevaisuudessa. Asiakkaan palvelupolkua ja liiketoimintaprosesseja analysoimalla voidaan jatkotoimenpiteitä suunnitella paremmin. Palvelun tavoitettavuusvaihetta voisi esimerkiksi kehittää upottamalla reaaliaikainen tilausajokalenteri yrityksen internetsivuille. Sivuilla voisi olla hinnasto-ohjelma, johon asiakas voisi syöttää matkan tai saunavarauksen tiedot ja saada heti ainakin suuntaa antavan hinta-arvion.