Pintajyrsimen varaosien kriittisyysluokitus
Tampio, Marko (2018)
Tampio, Marko
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147878
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Terrafame Oy:n liikkuvan kaluston kunnossapito. Työn tarkoituksena oli suorittaa pintajyrsimelle varaosien kriittisyysluokitus sekä tehdä kriittisimmille varaosille vika- ja vaikutusanalyysi.
Pintajyrsin on tela-alustainen ja dieselmoottorilla varustettu raskaan kaluston työkone. Jyrsimessä on 3,8 metriä leveä rumpu, joka on varustettu sadalla teräpiikillä. Leikkaussyvyyttä jyrsimessä säädellään korkeussäädettävien telojen avulla ja leikkaussyvyys voi olla enimmillään 350 mm.
Varaosien kriittisyysluokitus suoritettiin PSK 6800 -standardin mukaisesti. Kriittisyysluokitukseen mukaan valittiin 18 varaosaa. Varaosien kriittisyyttä arvioitaessa kriittisyyteen vaikuttavia tekijöitä ovat vikaantumisväli, turvallisuus- ja ympäristötekijät, tuotannon menetys, lopputuotteen laatukustannukset sekä korjauskustannukset. Kriittisyysarvioinnin jälkeen varaosat listattiin kriittisyyden mukaiseen järjestykseen, josta valittiin viisi suurinta kriittisyysarvon saanutta varaosaa mukaan vika- ja vaikutusanalyysiin. Vika- ja vaikutusanalyysissä käsiteltiin varaosien vikaantumismuotoja ja vikaantumisen syitä sekä käytiin läpi mahdollisia toimenpiteitä vikaantumisen ehkäisemiseksi. Analyysissä arvioitiin myös asteikolla yhdestä viiteen jokaisen vian vakavuus, esiintyminen ja havaittavuus. Analyysissä käsiteltiin ainoastaan varaosien tärkeimpiä vikaantumismuotoja sekä syitä vikaantumiselle. Analyysin tuloksena saatiin käsiteltyä jokaiselle varaosalle vikaantumisen ehkäisemiseksi suositeltuja toimenpiteitä, joilla käyttövarmuutta saataisiin parannettua. Työn tavoitteena oli pintajyrsimen käyttövarmuuden parantaminen. Käyttövarmuuden paranemista ei kuitenkaan voi vielä tässä vaiheessa arvioida, vaan suositeltujen toimenpiteiden vaikutukset varaosien vikaantumisen ehkäisemiseksi näkyvät vasta myöhemmin. Työn tavoitteena oli myös luoda pohja, mistä jatkaa tulevaisuudessa kriittisyysluokitusta pintajyrsimelle.
Pintajyrsin on tela-alustainen ja dieselmoottorilla varustettu raskaan kaluston työkone. Jyrsimessä on 3,8 metriä leveä rumpu, joka on varustettu sadalla teräpiikillä. Leikkaussyvyyttä jyrsimessä säädellään korkeussäädettävien telojen avulla ja leikkaussyvyys voi olla enimmillään 350 mm.
Varaosien kriittisyysluokitus suoritettiin PSK 6800 -standardin mukaisesti. Kriittisyysluokitukseen mukaan valittiin 18 varaosaa. Varaosien kriittisyyttä arvioitaessa kriittisyyteen vaikuttavia tekijöitä ovat vikaantumisväli, turvallisuus- ja ympäristötekijät, tuotannon menetys, lopputuotteen laatukustannukset sekä korjauskustannukset. Kriittisyysarvioinnin jälkeen varaosat listattiin kriittisyyden mukaiseen järjestykseen, josta valittiin viisi suurinta kriittisyysarvon saanutta varaosaa mukaan vika- ja vaikutusanalyysiin. Vika- ja vaikutusanalyysissä käsiteltiin varaosien vikaantumismuotoja ja vikaantumisen syitä sekä käytiin läpi mahdollisia toimenpiteitä vikaantumisen ehkäisemiseksi. Analyysissä arvioitiin myös asteikolla yhdestä viiteen jokaisen vian vakavuus, esiintyminen ja havaittavuus. Analyysissä käsiteltiin ainoastaan varaosien tärkeimpiä vikaantumismuotoja sekä syitä vikaantumiselle. Analyysin tuloksena saatiin käsiteltyä jokaiselle varaosalle vikaantumisen ehkäisemiseksi suositeltuja toimenpiteitä, joilla käyttövarmuutta saataisiin parannettua. Työn tavoitteena oli pintajyrsimen käyttövarmuuden parantaminen. Käyttövarmuuden paranemista ei kuitenkaan voi vielä tässä vaiheessa arvioida, vaan suositeltujen toimenpiteiden vaikutukset varaosien vikaantumisen ehkäisemiseksi näkyvät vasta myöhemmin. Työn tavoitteena oli myös luoda pohja, mistä jatkaa tulevaisuudessa kriittisyysluokitusta pintajyrsimelle.