Työhyvinvointipalveluiden tuotteistaminen – Case Fii Wellbeing
Ihalainen, Tanja (2018)
Ihalainen, Tanja
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147874
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli työhyvinvointialan markkinoiden selvityksen pohjalta kehittää uusia toimintamalleja fyysisen työhyvinvoinnin kehittämiseen palvelutuotteiden avulla. Tavoitteena opinnäytetyössä oli tuotteistaa ja muodostaa toimeksiantajan toiveita ja vaatimuksia vastaava palvelutuotekokonaisuus kirjattuna palvelukäsikirjan muotoon. Toimeksiantajalla oli tarve tuotteistamisprosessille, sillä kyseessä on tuore työhyvinvointialan yritys, jonka palvelukokonaisuutta ei ollut toistaiseksi kirjattuna selvästi auki.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä käyttämällä tuotteistamisen ja palvelumuotoilun elementtejä. Tuotteistamisprosessin tuotoksena on toimeksiantajan käyttöön tuleva palvelukäsikirja. Prosessin aluksi perehdyin teoriapohjaan työhyvinvointiin vaikuttavien tekijöiden sekä tuotteistamisen osalta ja selvitin työhyvinvointialan tämänhetkistä tarjontaa. Tuotteistamisprosessin toteutin hyödyntäen pohjamateriaalina Parantaisen (2007) teosta Tuotteistaminen, jonka työvaiheita seurasin palveluiden muotoilussa palvelutuotteiksi. Osassa työvaiheita käytin hyödyksi myös muita palvelumuotoilun työkaluja ja malleja. Palvelukokonaisuus määriteltiin ja dokumentoitiin useasta eri näkökulmasta ja prosessin päätteeksi dokumenteista koottiin johdonmukainen käsikirja toimeksiantajan käyttöön.
Kehittämistehtävissäni keskityin palveluiden erottuvuuteen alan kilpailijoista, niiden mahdollisuuksiin kehittää toimeksiantajan asiakkaina toimivien yritysten jokapäiväistä työhyvinvointia sekä palveluiden jatkuvuuden takaamiseen. Määritellyt tehtävät saavutettiin prosessin aikana hyvin ja toimeksiantajalle onnistuttiin muodostamaan heti hyödynnettävissä oleva palvelukokonaisuus. Prosessin alussa oletettu elämyksellisyyden uutuusarvo työhyvinvoinnin alalla todettiin selvitykseni pohjalta päteväksi, joten palvelutuotteisiin sisällytettiin elämyksellisten elementtien mahdollisuus osana kokonaisuutta.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä käyttämällä tuotteistamisen ja palvelumuotoilun elementtejä. Tuotteistamisprosessin tuotoksena on toimeksiantajan käyttöön tuleva palvelukäsikirja. Prosessin aluksi perehdyin teoriapohjaan työhyvinvointiin vaikuttavien tekijöiden sekä tuotteistamisen osalta ja selvitin työhyvinvointialan tämänhetkistä tarjontaa. Tuotteistamisprosessin toteutin hyödyntäen pohjamateriaalina Parantaisen (2007) teosta Tuotteistaminen, jonka työvaiheita seurasin palveluiden muotoilussa palvelutuotteiksi. Osassa työvaiheita käytin hyödyksi myös muita palvelumuotoilun työkaluja ja malleja. Palvelukokonaisuus määriteltiin ja dokumentoitiin useasta eri näkökulmasta ja prosessin päätteeksi dokumenteista koottiin johdonmukainen käsikirja toimeksiantajan käyttöön.
Kehittämistehtävissäni keskityin palveluiden erottuvuuteen alan kilpailijoista, niiden mahdollisuuksiin kehittää toimeksiantajan asiakkaina toimivien yritysten jokapäiväistä työhyvinvointia sekä palveluiden jatkuvuuden takaamiseen. Määritellyt tehtävät saavutettiin prosessin aikana hyvin ja toimeksiantajalle onnistuttiin muodostamaan heti hyödynnettävissä oleva palvelukokonaisuus. Prosessin alussa oletettu elämyksellisyyden uutuusarvo työhyvinvoinnin alalla todettiin selvitykseni pohjalta päteväksi, joten palvelutuotteisiin sisällytettiin elämyksellisten elementtien mahdollisuus osana kokonaisuutta.