Oppimista edistävä oppimisympäristö : Case Vaasan ammattikorkeakoulu
Honkala, Heidi (2018)
Honkala, Heidi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147872
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Vaasan ammattikorkeakoulu eli VAMK. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, miten VAMK toimii opiskeluympäristönä ja kuinka tyytyväisiä opiskelijat ovat VAMKin tiloihin. Työssä syvennytään ainoastaan fyysiseen opiskeluympäristöön. Tutkimuksen idea sai alkunsa VAMKin uudistetuista tiloista Palosaarella, jotka otettiin kokonaisuudessaan käyttöön 2015. Uudistetuissa tiloissa opiskelevat liiketalouden ja tekniikan opiskelijat.
Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään oppimisympäristöä, koulurakennuksen laatukriteerejä, palvelun fyysistä ympäristöä, visuaalista markkinointia ja lyhyesti myös asiakastyytyväisyyttä. Näiden teorioiden pohjalta on luotu tutkimukselle teoreettinen viitekehys, jonka muodostavat pääasiassa oppimisympäristön ja palveluympäristön luoma kokonaisuus. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisten menetelmien avulla ja aineisto kerättiin 26.1.-5.2.2018. Aineistonkeruuna käytettiin sähköpostitse lähetettyjä kyselylomakkeita.
Tutkimuksessa selvisi, että pääasiassa VAMKin tiloihin ollaan kokonaisuudessaan hyvin tyytyväisiä. Tilat koetaan viihtyisiksi ja välineistö toimivaksi. Tuloksista nousi esiin myös ongelmakohtia, joita olivat sisäilman laatu, epäergonomiset kalusteet ja autojen pysäköintipaikkojen vähyys. Nämä asiat listattiin kehitysehdotuksiin, ja niitä parantamalla saataisiin paremmin oppimista edistävä ja laadukas oppimisympäristö.
Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään oppimisympäristöä, koulurakennuksen laatukriteerejä, palvelun fyysistä ympäristöä, visuaalista markkinointia ja lyhyesti myös asiakastyytyväisyyttä. Näiden teorioiden pohjalta on luotu tutkimukselle teoreettinen viitekehys, jonka muodostavat pääasiassa oppimisympäristön ja palveluympäristön luoma kokonaisuus. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisten menetelmien avulla ja aineisto kerättiin 26.1.-5.2.2018. Aineistonkeruuna käytettiin sähköpostitse lähetettyjä kyselylomakkeita.
Tutkimuksessa selvisi, että pääasiassa VAMKin tiloihin ollaan kokonaisuudessaan hyvin tyytyväisiä. Tilat koetaan viihtyisiksi ja välineistö toimivaksi. Tuloksista nousi esiin myös ongelmakohtia, joita olivat sisäilman laatu, epäergonomiset kalusteet ja autojen pysäköintipaikkojen vähyys. Nämä asiat listattiin kehitysehdotuksiin, ja niitä parantamalla saataisiin paremmin oppimista edistävä ja laadukas oppimisympäristö.