Simulaatio-oppimisen kartoitus ensihoitajakoulutuksessa : kyselytutkimus Turun ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoille
Lagerroos, Iida (2018)
Lagerroos, Iida
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117766
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö toteutettiin Turun ammattikorkeakoulun ensihoitajakoulutuksessa simulaatio-opetuksen kehittämiseksi ja parhaiden mahdollisten oppimistulosten saavuttamiseksi. Tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia oppimistavoitteita simulaatioharjoituksiin asetetaan ja mitä simulaatioissa opitaan. Tavoitteena oli myös selvittää, millaisissa rooleissa simulaatioharjoituksissa toimitaan ja kuinka onnistuneiksi harjoitukset koetaan. Tutkimus toteutettiin kyselynä, jossa yhdistyi sekä määrällinen että laadullinen tutkimusmenetelmä. Aineisto kerättiin syyslukukaudella 2017 ensihoidon opettajien toimesta. Kohderyhmänä oli kaikki Turun ammattikorkeakoulun päivätoteutuksen ensihoitajaryhmät.
Simulaatiomenetelmä on yksi opetuksen osa, joka mahdollistaa monipuolisen osaamisen kehittymisen. Harjoittelussa edetään asetettujen oppimistavoitteiden ohjaamana eri rooleissa toimien. Ensihoitajaopiskelijat kokivat simulaatioharjoittelun onnistuvan keskiarvoisesti melko hyvin. Tyytyväisimpiä simulaatiomenetelmään olivat valmistumisvaiheessa olevat opiskelijat ja juuri simulaatioharjoittelun aloittaneet opiskelijat. Onnistumisen kokemukset vaihtelivat rooleittain. Simulaatioissa opittiin sekä teknisiä että ei-teknisiä taitoja. Asetettujen oppimistavoitteiden ja opittujen asioiden voidaan arvioida kohtaavan suhteellisen hyvin.
Tutkimuksen vastausaktiivisuus jäi pieneksi ja vastauskerrat jakaantuivat epätasaisesti, mikä heikentää luotettavuutta. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan kuitenkin luotettavuus huomioiden hyödyntää simulaatio-opetuksen kehittämisessä ja jatkotutkimusten kehittelyssä.
Simulaatiomenetelmä on yksi opetuksen osa, joka mahdollistaa monipuolisen osaamisen kehittymisen. Harjoittelussa edetään asetettujen oppimistavoitteiden ohjaamana eri rooleissa toimien. Ensihoitajaopiskelijat kokivat simulaatioharjoittelun onnistuvan keskiarvoisesti melko hyvin. Tyytyväisimpiä simulaatiomenetelmään olivat valmistumisvaiheessa olevat opiskelijat ja juuri simulaatioharjoittelun aloittaneet opiskelijat. Onnistumisen kokemukset vaihtelivat rooleittain. Simulaatioissa opittiin sekä teknisiä että ei-teknisiä taitoja. Asetettujen oppimistavoitteiden ja opittujen asioiden voidaan arvioida kohtaavan suhteellisen hyvin.
Tutkimuksen vastausaktiivisuus jäi pieneksi ja vastauskerrat jakaantuivat epätasaisesti, mikä heikentää luotettavuutta. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan kuitenkin luotettavuus huomioiden hyödyntää simulaatio-opetuksen kehittämisessä ja jatkotutkimusten kehittelyssä.