Investointihankintojen kokonaiskus-tannusymmärrys ja sen kehittäminen : Case: Sampo
Kiljunen, Markku (2018)
Kiljunen, Markku
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117762
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitkä ovat Sampon investointihankintojen kokonaiskustannukset ja kuinka ne muodostuvat. Opinnäytetyössä nousee esiin keskeisenä asiana kokonaiskustannusajattelu, Total cost of ownership, TCO. Tässä työssä kokonaiskustannusajattelu oli rajattu investointihankintoihin. Opinnäytetyön konkreettisena tavoitteena oli saada luotua ohjeistusmalli investointiesitysten saattamiseksi yhtenäisiksi ja läpinäkyviksi myös kaikkien investointiin kuuluvien kustannusten osalta.
Kokonaiskustannuksien selvittäminen aloitettiin analysoimalla Saimaan ammattiopiston kaikkia arkistoituja asiakirjoja kahdeksasta teknisen koulutusalan investointihankinnasta. Tämän jälkeen suoritettiin teemahaastattelu kahdeksalle hankintojen käytännön toteutuksissa mukana olleille henkilöille. Haastatellut henkilöt olivat koulutuspäälliköitä tai osastonjohtajia, opettajia sekä varsinaisen hankintatoimen ammattilaisia.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että kokonaiskustannusajattelu oli hyvin haastateltavien tiedossa, mutta se ei kuitenkaan näkynyt käytännön toiminnoissa. Suurin ongelma oli valmistelevien tehtävien ja käytönaikaisten kustannusten kohdistaminen oikeaan kohteeseen. Yleisesti hahmotettiin käytönaikaiset kustannukset ja niiden suuruuskuokka. Kustannuksia ei kuitenkaan suunniteltu eikä selvitetty niiden rahoitusta seuraavan tai seuraavien vuosien käyttötalousbudjettiin.
Tutkimuksen tuloksista muodostettiin yksinkertainen malli kokonaiskustannusten hallinnan ymmärtämiseksi. Mallia käytetään kokonaiskustannusten tunnistamiseksi, terminologian yhtenäistämiseksi sekä hankintaprosessiin kuuluvien kustannusten kohdistamiseksi oikein Saimaan ammattiopistossa.
Kokonaiskustannuksien selvittäminen aloitettiin analysoimalla Saimaan ammattiopiston kaikkia arkistoituja asiakirjoja kahdeksasta teknisen koulutusalan investointihankinnasta. Tämän jälkeen suoritettiin teemahaastattelu kahdeksalle hankintojen käytännön toteutuksissa mukana olleille henkilöille. Haastatellut henkilöt olivat koulutuspäälliköitä tai osastonjohtajia, opettajia sekä varsinaisen hankintatoimen ammattilaisia.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että kokonaiskustannusajattelu oli hyvin haastateltavien tiedossa, mutta se ei kuitenkaan näkynyt käytännön toiminnoissa. Suurin ongelma oli valmistelevien tehtävien ja käytönaikaisten kustannusten kohdistaminen oikeaan kohteeseen. Yleisesti hahmotettiin käytönaikaiset kustannukset ja niiden suuruuskuokka. Kustannuksia ei kuitenkaan suunniteltu eikä selvitetty niiden rahoitusta seuraavan tai seuraavien vuosien käyttötalousbudjettiin.
Tutkimuksen tuloksista muodostettiin yksinkertainen malli kokonaiskustannusten hallinnan ymmärtämiseksi. Mallia käytetään kokonaiskustannusten tunnistamiseksi, terminologian yhtenäistämiseksi sekä hankintaprosessiin kuuluvien kustannusten kohdistamiseksi oikein Saimaan ammattiopistossa.