Satakunnan lennoston lentoteknisen varaston uudelleenorganisointi : Lean-työkaluja soveltaen
Nieminen, Otto (2018)
Nieminen, Otto
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117754
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä esitetään laaja kehittämissuunnitelma ja joitakin pohjapiirrosvaihtoehtoja Satakunnan lennoston lentoteknisen varaston uudistamista varten. Satakunnan lennoston lentoteknisen varaston organisointi ja kehittäminen toimivaksi varastoksi ja työympäristöksi on jäänyt pahasti jälkeen suurien organisaatiomuutosten alla, ja tästä syystä varaston järjestystä ja varastointiratkaisuja tuli miettiä uudelleen. Haastatteluissa saatujen tulosten lisäksi uudelleenorganisoinnissa otettiin yhdeksi teoriakehykseksi lean-ajatusmalli ja lean-toiminnan useat työkalut, joita voitiin helposti soveltaen käyttää myös tähän varastoon.
Opinnäytetyön konkreettisiksi tuloksiksi saatiin kolme eri pohjapiirrosvaihtoehtoa, joissa on yhdistetty varastohenkilökunnan mietteet ja toiveet sekä nykyaikainen lean-ajattelu, kuten hukan vähentäminen ja visuaalinen ohjaus. Näiden pohjapiirrosvaihtoehtojen pääasiallinen ero on muutosten radikaalius ja tarvittavat resurssit; ensimmäisen vaihtoehto oli kevyimmin toteutettava ja kolmas massiivinen rakennusprojekti. Ensimmäisessä vaihtoehdossa varaston tilaongelmaa pyrittiin nujertamaan pienentämällä hyödyllistä varastointitilaa vievää toimistoaluetta, jolloin saadaan enemmän lattiatilaa varsinaiselle nimikkeistölle ja pakkaamon alueelle. Toisessa vaihtoehdossa sama toimisto siirrettiin toiselle puolen varastohallia, jolloin hyllytilaa saatiin merkittävästi enemmän ja pakkaamon tila-ahtaus saatiin minimoitua. Kolmannessa vaihtoehdossa varaston toiseen kerrokseen tehtiin lattialaajennus, jotta toinen kerros kattaisi lähes koko varaston laajuuden. Kaikkiin vaihtoehtoihin liittyi myös lukuisia pienempiä muutoksia, joilla esimerkiksi pyrittiin estämään toimintaympäristössä kriittisten inhimillisten erehdysten tapahtuminen, kuten hajonneiden lentokonelaitteiden hyllyjä siirrettiin sekaannusten ehkäisemiseksi.
Pohjapiirrosvaihtoehtojen lisäksi opinnäytetyöraportti itsessään toimii laajana kehityssuunnitelmana, jossa pohditaan esimerkiksi työturvallisuuden ja -ergonomian parantamista ja sen positiivisia vaikutuksia. Lisäksi pohditaan varastonimikkeistön kriittisyysluokittelun käyttöönottoa ja lentokonetyyppijaottelua, vaikka niiden konkreettinen ratkaisu ei kuulunut tähän opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyön jatkoprojektina on muutosten käytännön toteutus normaalisti toimivassa varastossa. Tämä on mittava projekti ja vaatii suorittajakseen asiantuntijan.
Opinnäytetyö sisälsi osittain salassa pidettävää materiaalia, joten tuloksina esitetyt pohjapiirrokset ovat osittain sensuroituja eikä kaikkia yksityiskohtia esitetä tekstissä.
Opinnäytetyön konkreettisiksi tuloksiksi saatiin kolme eri pohjapiirrosvaihtoehtoa, joissa on yhdistetty varastohenkilökunnan mietteet ja toiveet sekä nykyaikainen lean-ajattelu, kuten hukan vähentäminen ja visuaalinen ohjaus. Näiden pohjapiirrosvaihtoehtojen pääasiallinen ero on muutosten radikaalius ja tarvittavat resurssit; ensimmäisen vaihtoehto oli kevyimmin toteutettava ja kolmas massiivinen rakennusprojekti. Ensimmäisessä vaihtoehdossa varaston tilaongelmaa pyrittiin nujertamaan pienentämällä hyödyllistä varastointitilaa vievää toimistoaluetta, jolloin saadaan enemmän lattiatilaa varsinaiselle nimikkeistölle ja pakkaamon alueelle. Toisessa vaihtoehdossa sama toimisto siirrettiin toiselle puolen varastohallia, jolloin hyllytilaa saatiin merkittävästi enemmän ja pakkaamon tila-ahtaus saatiin minimoitua. Kolmannessa vaihtoehdossa varaston toiseen kerrokseen tehtiin lattialaajennus, jotta toinen kerros kattaisi lähes koko varaston laajuuden. Kaikkiin vaihtoehtoihin liittyi myös lukuisia pienempiä muutoksia, joilla esimerkiksi pyrittiin estämään toimintaympäristössä kriittisten inhimillisten erehdysten tapahtuminen, kuten hajonneiden lentokonelaitteiden hyllyjä siirrettiin sekaannusten ehkäisemiseksi.
Pohjapiirrosvaihtoehtojen lisäksi opinnäytetyöraportti itsessään toimii laajana kehityssuunnitelmana, jossa pohditaan esimerkiksi työturvallisuuden ja -ergonomian parantamista ja sen positiivisia vaikutuksia. Lisäksi pohditaan varastonimikkeistön kriittisyysluokittelun käyttöönottoa ja lentokonetyyppijaottelua, vaikka niiden konkreettinen ratkaisu ei kuulunut tähän opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyön jatkoprojektina on muutosten käytännön toteutus normaalisti toimivassa varastossa. Tämä on mittava projekti ja vaatii suorittajakseen asiantuntijan.
Opinnäytetyö sisälsi osittain salassa pidettävää materiaalia, joten tuloksina esitetyt pohjapiirrokset ovat osittain sensuroituja eikä kaikkia yksityiskohtia esitetä tekstissä.