Työvälineitä päiväkodin henkilökunnalle kielellisten erityisvaikeuksien ennaltaehkäisyyn ja niissä tukemiseen
Hatulainen, Niina (2018)
Hatulainen, Niina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117725
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli vastata Etanatien päiväkodin tarpeeseen ja kehittää kielellisiä erityisvaikeuksia ennaltaehkäiseviä ja tukevia työvälineitä päiväkodin henkilökunnalle. Opinnäytetyön tuotteena syntyi viisi erilaista pienemmistä toiminnoista koostuvaa kokonaisuutta henkilökunnan käyttöön ja ne koottiin yhdeksi kansioksi tarjoamaan helposti saatavilla olevaa materiaalia työntekijöiden tueksi.
Tässä opinnäytetyössä on keskitytty toiminnalliseen osuuteen ja tuotteen rakentamiseen. Teoriaosuudessa on avattu kuitenkin kielellisten erityisvaikeuksien eri muotoja ja niihin liittyviä tukitoimia, jolloin myös toiminnallinen tuotos aukeaa lukijalle paremmin. Opinnäytetyössä kuvataan kielellisten erityisvaikeuksien laaja-alaisuutta ja varhaisen tuen ja havainnoinnin merkitystä, sekä päiväkodin ennaltaehkäisevän ja tukevan roolin tärkeyttä. Kielellisiä erityisvaikeuksia esiintyy päiväkotimaailmassa paljon ja ne ovat laajuudeltaan eritasoisia. Aiempia tutkimuksia kielellisiin erityisvaikeuksiin liittyen löytyy runsaasti useilta eri suuntautumisaloilta, mutta tarvetta tällaiselle työlle työelämästä löytyy edelleen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt kansio on koottu kirjallisuuslähteiden avulla ja kokoamalla niiden pohjalta tarvittavia työvälineitä henkilökunnan tueksi. Kansio koostuu toimintatuokioista ja jokainen tuokio on käyty vielä erikseen ohjaamassa päiväkodin eri ryhmissä, jotta henkilökunta näkee, mitä näillä harjoituksilla on tar-koitettu ja haettu. Kansio jää päiväkodin käyttöön, jolloin valmiin materiaalin avulla henkilökunnan on helpompi ottaa kielellisen kehityksen tukeminen ja haasteiden en-naltaehkäisy huomioon päiväkodin arjessa.
Tässä opinnäytetyössä on keskitytty toiminnalliseen osuuteen ja tuotteen rakentamiseen. Teoriaosuudessa on avattu kuitenkin kielellisten erityisvaikeuksien eri muotoja ja niihin liittyviä tukitoimia, jolloin myös toiminnallinen tuotos aukeaa lukijalle paremmin. Opinnäytetyössä kuvataan kielellisten erityisvaikeuksien laaja-alaisuutta ja varhaisen tuen ja havainnoinnin merkitystä, sekä päiväkodin ennaltaehkäisevän ja tukevan roolin tärkeyttä. Kielellisiä erityisvaikeuksia esiintyy päiväkotimaailmassa paljon ja ne ovat laajuudeltaan eritasoisia. Aiempia tutkimuksia kielellisiin erityisvaikeuksiin liittyen löytyy runsaasti useilta eri suuntautumisaloilta, mutta tarvetta tällaiselle työlle työelämästä löytyy edelleen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt kansio on koottu kirjallisuuslähteiden avulla ja kokoamalla niiden pohjalta tarvittavia työvälineitä henkilökunnan tueksi. Kansio koostuu toimintatuokioista ja jokainen tuokio on käyty vielä erikseen ohjaamassa päiväkodin eri ryhmissä, jotta henkilökunta näkee, mitä näillä harjoituksilla on tar-koitettu ja haettu. Kansio jää päiväkodin käyttöön, jolloin valmiin materiaalin avulla henkilökunnan on helpompi ottaa kielellisen kehityksen tukeminen ja haasteiden en-naltaehkäisy huomioon päiväkodin arjessa.