Helsinginkadun kevyenliikenteensillan kannen kantavuustarkastelu
Mäki, Eetu (2018)
Mäki, Eetu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117721
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tutkittiin Helsinginkadun ylittävän kevyenliikenteensillan kannen kantavuutta. Opinnäytetyö tehtiin A-Insinöörit Suunnittelu Oy:n toimeksiannosta Helsingin kaupungin Kaupunkiympäristö-toimialalle. Sillan kansirakenteelle tehtiin kantavuustarkastelu tarkastuksien yhteydessä havaittujen vaurioiden vuoksi. Tavoitteena oli selvittää laskentamallien avulla, miten kansirakenne toimii kantavuuslaskentaohjeen mukaisilla kuormilla.
Kansirakennetta tarkasteltiin FEM-laskennan avulla pituus- ja poikittaissuunnassa murtorajatilassa taivutusmomentille, leikkaukselle ja lävistykselle. Käyttörajatilassa tarkasteltiin terästen ja betonin jännityksiä ja halkeamaleveyksiä. Tuloksia saatiin suunnitellusti sillan kannesta pää- ja poikkisuunnassa. Laskentatuloksia saatiin molemmista suunnista ja kaikista eri laskentatilanteista sekä taivutuksesta, että leikkauksesta. Niiden perusteella rakenteelle tehtiin kantavuusarviot eri mitoitusoletuksille murtorajatilassa. Työn edetessä todettiin, että lineaarisella laskennalla ei saada tarpeeksi tarkkaa tietoa sillan oikeasta kantavuudesta, joten kannen kestävyyden suhteen on tehtävä jatkotutkimuksia.
Tavoitteena oli tuottaa Helsingin kaupungin Kaupunkiympäristö-toimialalle kantavuustarkasteluraportti sillasta. Tavoitteet saavutettiin suunnitelman mukaisesti ja vaikka lopullista kantavuusarviota ei voitukaan antaa, kaupunki voi käyttää raporttia haluamallaan tavalla.
Kansirakennetta tarkasteltiin FEM-laskennan avulla pituus- ja poikittaissuunnassa murtorajatilassa taivutusmomentille, leikkaukselle ja lävistykselle. Käyttörajatilassa tarkasteltiin terästen ja betonin jännityksiä ja halkeamaleveyksiä. Tuloksia saatiin suunnitellusti sillan kannesta pää- ja poikkisuunnassa. Laskentatuloksia saatiin molemmista suunnista ja kaikista eri laskentatilanteista sekä taivutuksesta, että leikkauksesta. Niiden perusteella rakenteelle tehtiin kantavuusarviot eri mitoitusoletuksille murtorajatilassa. Työn edetessä todettiin, että lineaarisella laskennalla ei saada tarpeeksi tarkkaa tietoa sillan oikeasta kantavuudesta, joten kannen kestävyyden suhteen on tehtävä jatkotutkimuksia.
Tavoitteena oli tuottaa Helsingin kaupungin Kaupunkiympäristö-toimialalle kantavuustarkasteluraportti sillasta. Tavoitteet saavutettiin suunnitelman mukaisesti ja vaikka lopullista kantavuusarviota ei voitukaan antaa, kaupunki voi käyttää raporttia haluamallaan tavalla.