Kun kaiken takana on raha : Kuinka kaupallisen median sometoimittajan ja tuotteita tai palveluita markkinoivan yrityksen somemanagerin työnkuvat eroavat toisistaan?
Nyberg, Henrietta (2018)
Nyberg, Henrietta
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117697
Tiivistelmä
Sosiaalisen median sekoittamalla mediakentällä kuohuu. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, kuinka tuotteita tai palveluita markkinoivan yrityksen somemanagerin ja kaupallisen median sometoimittajan työnkuvat eroavat toisistaan median murroksen keskellä. Perehdyn tutkimuksessani rajanvetoon kaupallisuuden ja journalismin välillä erityisesti sosiaalisessa mediassa. Ajankohtaisuus ja markkinavoimien kaikesta tiukkeneva ote tekevät tutkimuskohteesta mielenkiintoisen.
Pohjustan ensin tutkimusaihettani perehtymällä journalismin, markkinointiviestinnän ja sosiaalisen median käsitteisiin aiemmin julkaistuihin tieteellisiin tutkimuksiin nojaten. Lisäksi raotan verhoa perinteiseen rajanvetoon journalismin ja markkinointiviestinnän välillä. Tietoperustassa määrittelen käyttämäni sometoimittajan käsitteen, sillä sille ei ollut aiempaa yleispätevää suomenkielistä määritelmää. Perehdyn myös pinnallisesti siihen, kuinka sosiaalinen media on vaikuttanut perinteisiin rooleihin median ja yleisön välillä.
Tutkielman tutkimusaineisto on koottu puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Aineisto muodostuu kahden sosiaalisen median ammattilaisen teemahaastattelusta. Haastattelujen teemat liittyvät sosiaalisessa mediassa tehtävään työhön sekä siellä vedettävään rajanvetoon journalismin ja markkinointiviestinnän välillä. Tutkielman loppupuolella perehdyn osana opinnäytetyötäni tekemääni produktiotyöhön matkailualan yrityksen somemanagerina.
Tutkimustuloksissa nousee esiin kolme pääteemaa. Sosiaalisessa mediassa raja journalismin ja markkinointiviestinnän välillä ei olekaan niin mustavalkoinen, kuin mitä se perinteisesti on ollut. Nyky-yhteiskunnalle tyypillinen kaiken kaupallistaminen näkyy myös journalismissa. Uusia tarinankerronnallisia muotoja on pakko kehittää, mikäli toimitukset haluavat tavoittaa yleisönsä myös sosiaalisessa mediassa.
Koska rahavirrat ohjailevat kaikkea toimintaa yhä enenevissä määrin, voisi jatkotutkimuksella olla mielenkiintoista selvittää mainostajien ja kaupallisten medioiden suhdetta erityisesti sosiaalisessa mediassa. Kiinnostavaa olisi myös sukeltaa syvemmälle sometoimittajan työnkuvaan – mitä kaikkea sosiaalisessa mediassa voi tehdä journalismin puitteissa ja mihin suuntaan sometoimittajan työ tulevaisuudessa kehittyy.
Pohjustan ensin tutkimusaihettani perehtymällä journalismin, markkinointiviestinnän ja sosiaalisen median käsitteisiin aiemmin julkaistuihin tieteellisiin tutkimuksiin nojaten. Lisäksi raotan verhoa perinteiseen rajanvetoon journalismin ja markkinointiviestinnän välillä. Tietoperustassa määrittelen käyttämäni sometoimittajan käsitteen, sillä sille ei ollut aiempaa yleispätevää suomenkielistä määritelmää. Perehdyn myös pinnallisesti siihen, kuinka sosiaalinen media on vaikuttanut perinteisiin rooleihin median ja yleisön välillä.
Tutkielman tutkimusaineisto on koottu puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Aineisto muodostuu kahden sosiaalisen median ammattilaisen teemahaastattelusta. Haastattelujen teemat liittyvät sosiaalisessa mediassa tehtävään työhön sekä siellä vedettävään rajanvetoon journalismin ja markkinointiviestinnän välillä. Tutkielman loppupuolella perehdyn osana opinnäytetyötäni tekemääni produktiotyöhön matkailualan yrityksen somemanagerina.
Tutkimustuloksissa nousee esiin kolme pääteemaa. Sosiaalisessa mediassa raja journalismin ja markkinointiviestinnän välillä ei olekaan niin mustavalkoinen, kuin mitä se perinteisesti on ollut. Nyky-yhteiskunnalle tyypillinen kaiken kaupallistaminen näkyy myös journalismissa. Uusia tarinankerronnallisia muotoja on pakko kehittää, mikäli toimitukset haluavat tavoittaa yleisönsä myös sosiaalisessa mediassa.
Koska rahavirrat ohjailevat kaikkea toimintaa yhä enenevissä määrin, voisi jatkotutkimuksella olla mielenkiintoista selvittää mainostajien ja kaupallisten medioiden suhdetta erityisesti sosiaalisessa mediassa. Kiinnostavaa olisi myös sukeltaa syvemmälle sometoimittajan työnkuvaan – mitä kaikkea sosiaalisessa mediassa voi tehdä journalismin puitteissa ja mihin suuntaan sometoimittajan työ tulevaisuudessa kehittyy.