Hakukoneoptimoinnin analyysi : Miten hakukoneoptimointi vaikuttaa yrityksen näkyvyyteen Googlessa?
Pirskanen, Anssi (2018)
Pirskanen, Anssi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117678
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä analysoidaan ostetun hakukoneoptimoinnin vaikutuksia optisten tiedonsiirtoverkkojen järjestelmiin ja komponentteihin erikoistuneen BCC Solutions Oy:n näkyvyyteen Googlessa. Tekijä on työskennellyt BCC Solutions Oy:n webmasterina ja osallistunut hakukoneoptimoinnin toteuttamiseen. Ostettuun hakukoneoptimointiin on kuulunut laadukkaan tekstisisällön tuottaminen kymmenelle myytävälle tuoteryhmälle, joten opinnäytetyössä keskitytään tarkastelemaan erityisesti näiden tuoteryhmien verkkosivujen sijoituksia Googlen hakukoneessa.
Hakukoneoptimointia on toteutettu kesäkuusta 2017 alkaen ja tuloksia tarkastellaan maaliskuulle 2018 saakka. Hakukoneoptimointia toteuttanut yritys on lähettänyt kuukausittaisen raportin hakukoneoptimoinnin edistymisestä. Raporttia sekä Google Analyticsista saatavaa dataa käytetään tutkimusaineistona hakukoneoptimoinnin tuloksia tarkasteltaessa.
Opinnäytetyön kirjallisen osuuden alussa käydään läpi, mitä hakukoneoptimointi on ja miten se eroaa hakukonemarkkinoinnista. Seuraavassa luvussa selvitetään, mitä tapahtuu, kun käyttäjä tekee Google-haun ja mistä tarjotut hakutulokset muodostuvat ja miksi juuri siinä järjestyksessä. Luvussa neljä tutustutaan hakukoneoptimointiprosessissa suoritettaviin toimiin ja selvitetään hyviä tapoja toteuttaa niitä. Luvussa viisi käydään läpi BCC Solutions Oy:lle toteutettua hakukoneoptimointia ja analysoidaan sen vaikutuksia.
Tutkimusaineistoa tarkasteltaessa voidaan todeta, että hakukoneoptimoinnilla on saatu lisättyä sivuston näkyvyyttä ja saavutettu näkyvyys on kasvattanut sivuston orgaanista liikennettä Googlesta. Lähdeaineiston perusteella näyttäisi, että suurimman vaikutuksen valittujen kymmenen tuotesivun löydettävyyteen on tehnyt hakukoneoptimoinnin yhteydessä tuotettu laadukas ja uniikki tekstisisältö.
Hakukoneoptimointia on toteutettu kesäkuusta 2017 alkaen ja tuloksia tarkastellaan maaliskuulle 2018 saakka. Hakukoneoptimointia toteuttanut yritys on lähettänyt kuukausittaisen raportin hakukoneoptimoinnin edistymisestä. Raporttia sekä Google Analyticsista saatavaa dataa käytetään tutkimusaineistona hakukoneoptimoinnin tuloksia tarkasteltaessa.
Opinnäytetyön kirjallisen osuuden alussa käydään läpi, mitä hakukoneoptimointi on ja miten se eroaa hakukonemarkkinoinnista. Seuraavassa luvussa selvitetään, mitä tapahtuu, kun käyttäjä tekee Google-haun ja mistä tarjotut hakutulokset muodostuvat ja miksi juuri siinä järjestyksessä. Luvussa neljä tutustutaan hakukoneoptimointiprosessissa suoritettaviin toimiin ja selvitetään hyviä tapoja toteuttaa niitä. Luvussa viisi käydään läpi BCC Solutions Oy:lle toteutettua hakukoneoptimointia ja analysoidaan sen vaikutuksia.
Tutkimusaineistoa tarkasteltaessa voidaan todeta, että hakukoneoptimoinnilla on saatu lisättyä sivuston näkyvyyttä ja saavutettu näkyvyys on kasvattanut sivuston orgaanista liikennettä Googlesta. Lähdeaineiston perusteella näyttäisi, että suurimman vaikutuksen valittujen kymmenen tuotesivun löydettävyyteen on tehnyt hakukoneoptimoinnin yhteydessä tuotettu laadukas ja uniikki tekstisisältö.