Verkkosivuston ja sosiaalisen median profiilien toteutus : Toiminimi Pajahiisi
Ranta-Kahila, Jenni (2018)
Ranta-Kahila, Jenni
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117662
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli toteuttaa toiminimi Pajahiisille toimiva ja responsiivinen verkkosivusto sekä sosiaalisen median profiilit. Toiminimellä oli olemassa kesken jäänyt sivusto sekä henkilökohtainen profiili Facebook-palvelussa.
Opinnäytetyössä tutkittiin pk-yrityksen mahdollisuutta hyödyntää sosiaalista mediaa toiminnassaan. Työssä tutkittiin sosiaalista mediaa ilmiönä ja siellä tarjolla olevia palveluita sekä sosiaalisessa mediassa toimimisen hyötyjä ja haasteita.
Toimeksiantajan kanssa pidettiin aloituspalaveri ennen työn aloittamista. Aloituspalaverissa toimeksiantaja kertoi vaatimuksensa toteutukselle. Tärkeimmät vaatimukset olivat maksuttomuus sekä se, että sivuston tulee kuvastaa yrityksen arvoja, kuten maanläheisyyttä ja käsityötaitojen kunnioittamista. Vaatimusten pohjalta tehtiin käsitekartta. Käsitekartta ohjasi työtä ja antoi hyvän pohjan verkkosivuston tekniselle toteutukselle.
Verkkosivusto on rakennettu käyttäen WordPress-julkaisujärjestelmää. Toteutus on tehty wordpress.com -sivutolle, joka tarjoaa mahdollisuuden maksuttomaan toteutukseen. Maksuttomuuden vaatimus toi mukanaan haasteita, mutta sivusto saatiin toteutettua maksuttomana, kun muista vaatimuksista hieman joustettiin.
Sosiaaliseen mediaan tehtiin kaksi profiilia. Facebook valikoitui ensisijaiseksi sosiaalisen median kanavaksi ja sen rinnalle luotiin Instagram-yritystili kuvien julkaisua varten. Sosiaalista mediaa varten luotiin myös yksinkertainen strategia.
Verkkosivuston päivittäminen ja sosiaalisen median julkaisujen tekeminen jäivät toimeksiantajan vastuulle. Tämän opinnäytetyön liitteestä löytyy pelkistetyt ohjeet verkkosivuston ylläpitoon.
Opinnäytetyössä tutkittiin pk-yrityksen mahdollisuutta hyödyntää sosiaalista mediaa toiminnassaan. Työssä tutkittiin sosiaalista mediaa ilmiönä ja siellä tarjolla olevia palveluita sekä sosiaalisessa mediassa toimimisen hyötyjä ja haasteita.
Toimeksiantajan kanssa pidettiin aloituspalaveri ennen työn aloittamista. Aloituspalaverissa toimeksiantaja kertoi vaatimuksensa toteutukselle. Tärkeimmät vaatimukset olivat maksuttomuus sekä se, että sivuston tulee kuvastaa yrityksen arvoja, kuten maanläheisyyttä ja käsityötaitojen kunnioittamista. Vaatimusten pohjalta tehtiin käsitekartta. Käsitekartta ohjasi työtä ja antoi hyvän pohjan verkkosivuston tekniselle toteutukselle.
Verkkosivusto on rakennettu käyttäen WordPress-julkaisujärjestelmää. Toteutus on tehty wordpress.com -sivutolle, joka tarjoaa mahdollisuuden maksuttomaan toteutukseen. Maksuttomuuden vaatimus toi mukanaan haasteita, mutta sivusto saatiin toteutettua maksuttomana, kun muista vaatimuksista hieman joustettiin.
Sosiaaliseen mediaan tehtiin kaksi profiilia. Facebook valikoitui ensisijaiseksi sosiaalisen median kanavaksi ja sen rinnalle luotiin Instagram-yritystili kuvien julkaisua varten. Sosiaalista mediaa varten luotiin myös yksinkertainen strategia.
Verkkosivuston päivittäminen ja sosiaalisen median julkaisujen tekeminen jäivät toimeksiantajan vastuulle. Tämän opinnäytetyön liitteestä löytyy pelkistetyt ohjeet verkkosivuston ylläpitoon.