Verkon yhteisöpalvelut pienyrittäjän työkaluna
Latvala, Viljami (2018)
Latvala, Viljami
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117619
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tehdä pienyrittäjille suunnattu opas, joka opastaa näitä sosiaalisten medioiden tehokkaaseen ja liiketoimintaa edistävään käyttämiseen. Keskeisiä kysymyksiä olivat, millaisia eri alustoja pienyrittäjä voi tähän käyttää, mitä alustoja suomalaiset kuluttajat käyttävät ja miten he käyttäytyvät muodostaessaan ostopäätöksiä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutustutaan kuluttajakäyttäytymiseen ja sen mallintamiseen. Lisäksi työssä tutustutaan tilastotietoon suomalaisten kuluttajien sosiaalisen median käyttötottumiksista. Työssä perehdytään tarkemmin neljään suomalaisten eniten käyttämään sosiaaliseen mediaan ja niiden kunkin tarjoamiin erityispiirteisiin.
Työssä tutustutaan myös verkkoläsnäoloon, eli kokonaisuuten jonka kaikki yrityksestä verkossa olevat kohtaamispisteet muodostavat. Työssä tutustutaan myös data- ja web-analytiikkaan, eli sosiaalisen median käyttäjien toiminnan seuraamiseen eri palveluiden tarjoaman datan avulla sekä päätöksentekoon tämän tiedon avulla.
Työssä tarkastellun tilastotiedon ja kuluttajakäyttäytymisen teorian perusteella voidaan todeta suomalaisten käyttävän sosiaalisia medioita vuosi vuodelta aktiivisemmin, ja sen vaikuttavan myös heidän kulutuskäyttäytymiseensä.
Opinnäytetyön produktina syntynyt opas on rakennettu teoriaosuudessa läpikäydyn tiedon pohjalta. Siinä esitetään opinnäytetyön teoriaosuuden aihealueet havainnollisesti siten, että ne olisivat ymmärrettävissä henkilölle jolla ei ole käsiteltävistä teorioista tai sosiaalisen median palveluista aikaisempaa kokemusta.
Oppaan tavoitteena on kannustaa yrittäjiä luomaan suunniteltua ja tavoitteellista sosiaalisen median läsnäoloa, ja käyttämään näiden tavoitteiden saavuttamiseen oppaassa esiteltyä teoriaa, tuntemusta alustojen erityispiirteistä sekä niiden tarjoamaa analytiikkatietoa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutustutaan kuluttajakäyttäytymiseen ja sen mallintamiseen. Lisäksi työssä tutustutaan tilastotietoon suomalaisten kuluttajien sosiaalisen median käyttötottumiksista. Työssä perehdytään tarkemmin neljään suomalaisten eniten käyttämään sosiaaliseen mediaan ja niiden kunkin tarjoamiin erityispiirteisiin.
Työssä tutustutaan myös verkkoläsnäoloon, eli kokonaisuuten jonka kaikki yrityksestä verkossa olevat kohtaamispisteet muodostavat. Työssä tutustutaan myös data- ja web-analytiikkaan, eli sosiaalisen median käyttäjien toiminnan seuraamiseen eri palveluiden tarjoaman datan avulla sekä päätöksentekoon tämän tiedon avulla.
Työssä tarkastellun tilastotiedon ja kuluttajakäyttäytymisen teorian perusteella voidaan todeta suomalaisten käyttävän sosiaalisia medioita vuosi vuodelta aktiivisemmin, ja sen vaikuttavan myös heidän kulutuskäyttäytymiseensä.
Opinnäytetyön produktina syntynyt opas on rakennettu teoriaosuudessa läpikäydyn tiedon pohjalta. Siinä esitetään opinnäytetyön teoriaosuuden aihealueet havainnollisesti siten, että ne olisivat ymmärrettävissä henkilölle jolla ei ole käsiteltävistä teorioista tai sosiaalisen median palveluista aikaisempaa kokemusta.
Oppaan tavoitteena on kannustaa yrittäjiä luomaan suunniteltua ja tavoitteellista sosiaalisen median läsnäoloa, ja käyttämään näiden tavoitteiden saavuttamiseen oppaassa esiteltyä teoriaa, tuntemusta alustojen erityispiirteistä sekä niiden tarjoamaa analytiikkatietoa.