Suomalaisen liveroolipelin markkinointiviestintä
Ylitalo, Tanja (2018)
Ylitalo, Tanja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107579
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin millaisia keinoja suomalaisen liveroolipelin pelinjärjestäjät hyödyntävät ja millaisin eri tavoin liveroolipelin markkinointiviestintä voi ilmetä. Tutkimuskeinoksi valittiin havainnointi verkossa.
Teoriaosuudessa käytiin läpi niin liveroolipelaamisen kuin markkinoinnin perusteita. Myös siihen tutustutaan millainen sosiaalinen media on ja miten sosiaalinen media toimii markkinoinnin kannalta.
Opinnäytetyö on keskittyy suomalaisten liveroolipelin markkinointiin. Markkinoinnin keinoja käydään läpi kahden eri case-esimerkin kautta.
Opinnäytetyön aikana tarkasteltiin erilaisia liveroolipelaajien käyttämiä viestintäväyliä. Prosessissa tutkailtiin miten nämä väylät voivat toimia liveroolipelin markkinointiviestinnän kannalta ja markkinointiviestinnän edistämiseksi. Liveroolipelien markkinoinnissa käytetyt väylät esitellään. Esittelyn yhteydessä kiinnitettiin huomiota siihen miten liveroolipelin markkinointiviestintä voi ilmetä näillä väylillä.
Työn tuloksena syntyi liveroolipelin tiedotuksesta ja markkinoinnista vastaavien hyödynnettäväksi tiiviit listat. Nämä listat ovat kooste asioita, joita liveroolipelin tiedotuksessa ja markkinoinnissa kannattaa ottaa huomioon.
Liveroolipelaamisen tiedottamisessa sekä markkinoinnissa käytetyt väylät sekä keinot toimivat vapaaehtoistyöllä. Toistaiseksi harraste voi hyvin, mutta tämä asettaa haasteita jatkuvuuden kannalta, mikäli vapaaehtoistyötä tekevät eivät enää voi ylläpitää näitä viestinnän kanavia. Lisäksi pelaajat löytävät usein liveroolipelit sosiaalisten verkostojen ja tuttaviensa kautta. Tämä asettaa haasteita liveroolipelaamisen aloittamista haaveilevalle, jolla ei välttämättä ole valmiina liveroolipelaavaa tuttavapiiriä.
Teoriaosuudessa käytiin läpi niin liveroolipelaamisen kuin markkinoinnin perusteita. Myös siihen tutustutaan millainen sosiaalinen media on ja miten sosiaalinen media toimii markkinoinnin kannalta.
Opinnäytetyö on keskittyy suomalaisten liveroolipelin markkinointiin. Markkinoinnin keinoja käydään läpi kahden eri case-esimerkin kautta.
Opinnäytetyön aikana tarkasteltiin erilaisia liveroolipelaajien käyttämiä viestintäväyliä. Prosessissa tutkailtiin miten nämä väylät voivat toimia liveroolipelin markkinointiviestinnän kannalta ja markkinointiviestinnän edistämiseksi. Liveroolipelien markkinoinnissa käytetyt väylät esitellään. Esittelyn yhteydessä kiinnitettiin huomiota siihen miten liveroolipelin markkinointiviestintä voi ilmetä näillä väylillä.
Työn tuloksena syntyi liveroolipelin tiedotuksesta ja markkinoinnista vastaavien hyödynnettäväksi tiiviit listat. Nämä listat ovat kooste asioita, joita liveroolipelin tiedotuksessa ja markkinoinnissa kannattaa ottaa huomioon.
Liveroolipelaamisen tiedottamisessa sekä markkinoinnissa käytetyt väylät sekä keinot toimivat vapaaehtoistyöllä. Toistaiseksi harraste voi hyvin, mutta tämä asettaa haasteita jatkuvuuden kannalta, mikäli vapaaehtoistyötä tekevät eivät enää voi ylläpitää näitä viestinnän kanavia. Lisäksi pelaajat löytävät usein liveroolipelit sosiaalisten verkostojen ja tuttaviensa kautta. Tämä asettaa haasteita liveroolipelaamisen aloittamista haaveilevalle, jolla ei välttämättä ole valmiina liveroolipelaavaa tuttavapiiriä.